Rumex...> Confertus.

Gestart door Rien Ondersteijn, augustus 26, 2019, 15:14:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178605828/.
1 Zuring spec. - Rumex spec.
datum: 2018-08-26
locatie: Tilburg - Moerenburg (NB)

foto's:






Zeer grote plant van ± 1.5 meter.


Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

patientia is allang uitgebloeid (nabloei is zeer uitzonderlijk). Lijkt me Rumex confertus, zie https://oudeversie.waarnemingen.be/soort/photos/121586
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

#2
Dank je wel Dirk.
Maar de foto's zijn van vorig jaar eind Juni. Via iemand. Hij is onlangs gemaaid en er staat alleen nog maar blad.
Ik had deze soort overwogen [gesnuffeld bij onze Zuiderburen!]en ik voelde er voor,maar vond de bladen veel langer.Misschien verkijk ik me.Qua vinddatum komt t goed overeen.
Ga binnenkort nog 's kijken of er nabloei komt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Je moet niet twijfelen. Rumex confertus.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Okee niet dan.. Sipke heeft de soort ook aangemaakt.
Probeer materiaal te verzamelen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Even een vraag over de soort:

Gaat om een soort met de status 'incidentele import'. Is het een tuinplant of een moestuinsoort? Of een soort die 'meekomt met zaadmengsels' of zelfs een zuivere adventief?
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Incidental import is de status die alle niet-inheemse soorten toegewezen krijgen. Er wordt verder geen onderscheid gemaakt in wat voor type het verder is.

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op augustus 27, 2019, 16:33:46 PMIncidental import is de status die alle niet-inheemse soorten toegewezen krijgen. Er wordt verder geen onderscheid gemaakt in wat voor type het verder is.

Dat snap ik. Ik ben echter gewoon even benieuwd of er iets te zeggen is over de (mogelijke) herkomst van deze specifieke soort. Op internet kan ik niet veel over deze soort vinden, behalve dat het van origine een oostelijke soort is.
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Geen idee. Staat niet bij Rumex in alienplantsbelgium en op waarnemingen.be voor het eerst in 2019 .
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Op de website van Alien Plants of Belgium staat in de Catalogue of Neophytes in Belgium bij deze soort het volgende:
Mode of Introduction: Garden escape
First recorderd: 1918
Most recent escape: 1918
Degree of naturalisation: Casual
Means of introduction: Horticulture

De recente vondsten zijn dus nog niet verwerkt. Het kan zijn dat de nieuwe vondsten op een andere manier geïntroduceerd zijn. Bij de Belgische waarnemingen wordt nergens benoemd hoe de planten hier mogelijk terecht zijn gekomen.