nieuwe camera

Gestart door GijsB, april 19, 2008, 23:33:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe camera.
het doel is natuurlijk om vogels te fotograferen.
ik wil alleen niet al te veel uitgeven aan de camera.

zelf had ik er al een paar in gedachte

olympus PS-560 UZ
olympus PS-550 UZ
fujifilm s8000fd
fujifilm FinePix S1000fd

weten jullie een betere voor dat bedrag of 1 een van deze de beste die er voor dat bedrag te koop is?
Gijs

redmar_woudstra

Zelf hebben mijn ouders een Panasonic Lumix FZ7. Die bevalt uitstekend, ik heb er in Afrika goed vogels mee kunnen fotograferen. Komt in consumententesten er ook uitstekend vanaf, telkens als beste camera met 10-12x zoom.
groet,
Redmar

Leon Olsthoorn

Ik heb zelf ook die FZ7 en die bevalt me inderdaad uitstekend en voral voor vogels is 12X zoom erg fijn. Alleen met omstandigheden met erg veel of juist weinig licht heeft hij moeite, als je veel onder die omstandigheden fotografeert is een andere camera misschien geschikter
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

redmar_woudstra

Ik vind dat je vrij eenvoudig kan corrigeren. Zelf in Afrika met enorm fel en hard licht gefotografeerd, en dat is heel eenvoudig te corrigeren door wat onder te belichten. Het zullen geen topfoto's zijn, maar ik ben er erg tevreden mee geweest.

http://www.birdpix.nl/album_personal.php?user_id=665

behalve de keniaanse foto, zijn deze allen gemaakt met de FZ7.
groet,
Redmar

michel.wissink

Hallo Gijs,

Ik heb ook een beperkt budget, en heb zelf de Fuji Finepix S5600, die goed bevalt. Zoombereik is 38 - 380 mm, en daarbij heb ik nog een 2x teleconverter. Wat lichtcorrectie betreft heeft de S5600 voldoende mogelijkheden. Als ik nu een nieuwe camera zou kopen, zou dat waarschijnlijk 1 van de opvolgers van de S5600 worden.
Als het zoombereik belangrijk voor je is, moet je er wel op letten dat bijvoorbeeld bij de S1000fd de uitbreiding van 10 naar 12x optische zoom niet alleen in het telebereik, maar net zo veel in het groothoekbereik zit (33 - 396 mm). Dan zou ik zelf letten op de mogelijkheid, er een goede voorzetlens op te schroeven.
Verder moet je je afvragen of je 10 megapixels nodig hebt.
Succes met het maken van je keuze.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

marcel123

Citeerhet doel is natuurlijk om vogels te fotograferen.
Het maar goed dat je het erbij zet. Je hebt dan minimaal 10x zoom nodig?

GijsB

Citeer
Citeerhet doel is natuurlijk om vogels te fotograferen.
Het maar goed dat je het erbij zet. Je hebt dan minimaal 10x zoom nodig?
dit volg ik even niet :huh:  
Gijs

marcel123

#7
Ik heb een digitale camera en fotografeer nooit vogels. Het is helemaal niet natuurlijk om vogels te fotograferen van die blijven niet stil zitten om te poseren.

GijsB

owww zo

ja ik wil er graag vogels mee fotograferen (en andere dingen natuurlijk, maar hij moet geschikt zijn om vogels mee te fotograferen)


weet iemand waar ik nog meer op moet letten behalve op optische zoom. ik heb geen ervaring met camera's namelijk (op een ander forum, van birdpix, werden die camera's boven geadviseerd)
Gijs

redmar_woudstra

CiteerIk heb een digitale camera en fotografeer nooit vogels. Het is helemaal niet natuurlijk om vogels te fotograferen van die blijven niet stil zitten om te poseren.
Wel vlinders kennelijk?

@Gijs:
Ik zou ook letten op bijvoorbeeld snelheid van de camera. Digitale camera's fotograferen met een vertraging en die is per camera nogal verschillend. Ik weet ze niet precies, maar de Panasonic zijn iig de "snelste".
groet,
Redmar

frankw

ik zou voor de panasonic fz-8 kiezen. Is beter dan Olympus en Fuji mede door de Leica lens. Ook heeft deze camera weinig licht verlies als je maximaal inzoomt.

Dragonfly

#11
Beetje saai, maar ook ik zou de Panasonic Lumix FZ 7 adviseren. Ben duidelijk niet de enige met die camera zie ik, maar ben ook zeer enthousiast over de mogelijkheden. Ook met de uitgebreide fotocursus die ik op het moment neem, kan ik met deze camera alle kanten uit.

De FZ 8 is uiteraard ook leuk, de nieuwere versie van de FZ 7, maar daardoor ook iets duurder weer. Voornaamste verschil: op de FZ 8 kan je in RAW fotograferen. Maar de vraag is of je dat wilt met vogels, dan is de wegschrijftijd van de foto naar je geheugenkaart een stuk langer en de vogel gevlogen  :wacko:
"gewoon" in JPEG gaat het wegschrijven harstikke snel.

Zie voor nog meer voobeeld foto's ook mijn weblog: http://godelievewandelt.blogspot.com en dan bijvoorbeeld de libellenfoto's  :angel:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Alex Kwak

#12
CiteerDe FZ 8 is uiteraard ook leuk, de nieuwere versie van de FZ 7, maar daardoor ook iets duurder weer. Voornaamste verschil: op de FZ 8 kan je in RAW fotograferen. Maar de vraag is of je dat wilt met vogels, dan is de wegschrijftijd van de foto naar je geheugenkaart een stuk langer en de vogel gevlogen  :wacko:
"gewoon" in JPEG gaat het wegschrijven harstikke snel.
Ik heb de FZ50 en heb gemerkt dat de JPEG-compressie echt erg slecht is:

De reden waarom ik alle vogel-foto's in RAW maak.

Je hebt dan overigens geen (extra) afdrukvertraging, wel duurt het opslaan (op een high-speed kaartje) een seconde of drie.

Al met al een reden om wél een FX8/50 te kopen...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankw

#13
alleen kost de fz50 zo'n 450-500 eurotjes (ja ik weet het ook 399,- op internet maar dat zijn grijze import camera's zonder NL menu en handleiding en met een beetje pech geen garantie :whistle: )

en de fz8 kost ook maar zo'n 250 euro dus dalt valt ook best mee!

GijsB

het is de FZ8 geworden!
het was alleen nog moeilijk om hem te kopen
in heel groningen waren er nog maar 3 te koop!
omdat er nu een opvolger is (de FZ18) is de FZ8 uit de productie
was wel wat duurder (279,- of bij andere winkel 299,-)
Gijs

Alex Kwak

We zien de foto's wel komen  :duim:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

GijsB

#16
eerste foto's zijn van simpele onderwerpen om de camera wat uit te proberen
mijn kat flip:


foto is nog niet geweldig maar moet er nog achter komen hoe ie werkt
en voor nu ben ik er erg tevreden mee
Gijs

Arjan1980

#17
Ik fotografeer met de Fujifilm Finepix S5800 en die bevalt me zeer goed. Ook de Supermacro modus is "super"  :D
Heb hem net een maand ofzo en ik ben nog steeds aan het experimenteren met de instelling, maar het is echt een fijn toestel.

Enkele voorbeelden (foto's zijn verkleind met paint shop pro, normaal zijn ze 3264x2448 - 8 megapixel):









Edit: Zie dat je al geslaagd bent...  :whistle:  Succes en vooral veel plezier met fotograferen!  :D  
Mijn gebrek? Ik ben natuurgek!

Robert

kun je op een panasonic fz-8  ook een andere lens zetten?

Gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

GijsB

er zijn opzet lenzen te koop, maar de lens die er op zit kan er niet af. daarvoor moet je een spiegelreflex hebben
Gijs

Alex Kwak

#20
Citeerkun je op een panasonic fz-8  ook een andere lens zetten?

Gr Robert
Er zijn van Panasonic allleen twee (prijzige) voorzetlenzen beschikbaar.
Zelf heb ik no-name voorzetlenzen gekocht voor de FZ50, dat was de miskoop van de maand  :(  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankw

Voorzetlenzen geef over het algemeen nou niet echt een geweldig beeld. 1. het kost licht. en 2 het geeft vaak vertekening. en dat willen we niet ;)  O

Overigens is de camera omgereken 476mm (even uit mn hoofd) als je daar nog meer zoom uit wilt halen dan heb je een akelig stabiel statief nodig wil je een onbewogen foto willen maken

EVGemert

Nieuwe versie van Panasonic, de Lumix DMC-FZ18, heeft maar liefst 18 maal optische zoom. Heeft iemand al ervaring met deze digitale camera???

Ben ook nog wel benieuwd naar foto's dan wel ervaringen van de FZ8?

Groeten,
Eric van Gemert

Alex Kwak

CiteerVoorzetlenzen geef over het algemeen nou niet echt een geweldig beeld. 1. het kost licht. en 2 het geeft vaak vertekening. en dat willen we niet ;)  O

Overigens is de camera omgereken 476mm (even uit mn hoofd) als je daar nog meer zoom uit wilt halen dan heb je een akelig stabiel statief nodig wil je een onbewogen foto willen maken
Een kennis van me maakte prachtige foto's met een FZ50 + voorzetlens...
Klaarblijkelijk werkt de beeldstabilistor erg goed.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankw

CiteerNieuwe versie van Panasonic, de Lumix DMC-FZ18, heeft maar liefst 18 maal optische zoom. Heeft iemand al ervaring met deze digitale camera???

Ben ook nog wel benieuwd naar foto's dan wel ervaringen van de FZ8?

Groeten,
Eric van Gemert
Panasonic komt alweer met de FZ-28!

Beide camera's maken prima foto's, de fz18 heeft wat meer bereik en de nieuwste digitale snufjes. Maar beide camera's zijn de beste uit dat sigment. De FZ-28 zal ongetwijfeld nog beter zijn.

http://www.letsgodigital.org/nl/19490/pana...lumix-dmc-fz28/

De fz-50 is overigens ook een prima camera, alleen alweer een aantal jaar oud.

frankw

Citeer
Een kennis van me maakte prachtige foto's met een FZ50 + voorzetlens...
Klaarblijkelijk werkt de beeldstabilistor erg goed.
Het ligt er natuurlijk ook aan welke voorzetlens je gebruikt.  :duim:

En kunnen fotograferen scheelt vaak ook al een hoop  ;)  

EVGemert

Is er al een opvolger van de FZ50 in zicht?

Groeten,
Eric

frankw

Is mij niet bekend. Maar het lijkt me wel. Of de FZ-28 moet  het zijn, maar dat lijkt me niet. iig. niet qua behuizing..

frankw

Als je de FZ-18 nog wilt dan moet je snel zijn btw want deze camera is momenteel niet meer leverbaar! Dus misschien dat er ergens nog een paar liggen, maar daar houdt het wel mee op..





ps. Ik heb er ook nog 1 staan :whistle:  

GijsB

#29
je bedoeld de fz-8 denk ik


ik heb hem al een paar maanden in bezit:P
Gijs