Welke kokermot kan dit zijn...? => bleekgestreepte meldekokermot

Gestart door Rayan Majoor, augustus 25, 2019, 18:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

onverwacht tref ik een paar dagen geleden deze kokermot in een van mijn kweekbakken aan. In deze bak heb ik dit jaar takjes (met blad) van zomer-/wintereik, sleedoorn, melganzenvoet, grove den en net de dag voordat ik de vlinder vond schietwilg gehad. Op al deze planten kan dus een kokertje meegekomen zijn, maar alleen van eik kan ik me herinneren dat ik kokertjes heb gevonden (gewone, bruingrijze en geelsnuiteikenkokermot) en van de wilg lijkt me deze niet gekomen te zijn. Van de soorten op eik komt de geelsnuiteikenkokermot nog het meest overeen, maar vind ik nog steeds niet echt helemaal passen. Iemand die een suggestie heeft? Zeker met een suggestie kan ik wel proberen een kokertje terug te vinden, maar net dit is de bak waarin ik als natuurlijke omgeving voor de rupsen een 'bladlaag' heb gecreƫerd dus dat gaat geen makkelijke zoektocht worden :rolleyes:
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178559567/.
1 Geelsnuiteikenkokermot - Coleophora ibipennella imago, gezien
datum: 2019-08-20
locatie: Barneveld - Centrum (GE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marion5

Hallo Rayan,

Hij doet me ook een beetje denken aan C. sternipennella.....
Maar ik ben geen kenner, dus geen zekerheid.

Groetjes,
Marion

Rayan Majoor

Hoi Marion,

daar lijkt ie inderdaad op. Ik had inderdaad ganzenvoet in de bak zitten (voor de zesvleks- en gloriemotten). Een kokertje is me niet opgevallen, maar daar kan ik makkelijk overheen gekeken hebben. Helaas heb ik die planten volgens mij al weggegooid... anders hadden we daarmee bevestiging gehad. Maar ik zet hem voorlopig daarop, heel erg bedankt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

boleto

Groet,
Leo Bot

Rayan Majoor

C. versurella komt wat uiterlijk betreft inderdaad wel zeer sterk overeen.
Ik herinner me nu overigens dat ik ook twee zakjes/kokertjes op de deksel van een bak gevonden had die redelijk overeenkomen met de foto's op bladmineerders.nl. Ik denk dus dat je helemaal gelijk hebt. Bedankt! :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl