Toch maar even een eigen draadje (al enigszins aangezwengeld
hier) en ook al iets besproken
op insektenfotos.de.
Betreft
deze waarneming van één enkele oprolpissebed (mannetje) gevonden in de kas van een tuincentrum. Volgens de bedrijfsleider waren alle planten daar "regionaal" opgekweekt, waarmee Nederland bedoeld werd. In de betreffende sectie stonden planten die veelal van de veiling in Boskoop kwamen.
Het dier heeft veel weg van
A. vulgare, maar vooral het telson (zie
bij waarneming is wat te rond voor mijn smaak (al geeft Gruner een vergelijkbare tekening) en de lengteverhouding van de flagelsegmenten lijkt niet lekker te kloppen voor vulgare. Frontale driehoek etc. zouden wat mij betreft binnen de variabiliteit van
vulgare kunnen vallen, maar lijken toch wat subtiel anders (verder van de kop?).

Telson, uropoden en flagel lijken aardig overeen te komen met de info die ik heb voor
A. zenckeri, maar de kop vind ik niet al te mooi passen op de enige tekening die ik heb (in Gruner) - maar die is vrij schematig. Anyway, die zou een duidelijke deuk/richel achter de frontale driehoek moeten hebben, maar ik weet niet of ik die hier zie of dat het een vlek met donkerder pigment is.
Voor zover ik het tot nu toe kan zien lijken de exopodieten van de eerste pleopoden helaas ook niet erg op de tekeningen voor
zenkeri. De endopodieten daarentegen lijken in elk geval ook niet echt op
vulgare, dus zowel
vulgare als
zenckeri blijven erg twijfelachtig voor me.

Kon helaas ook geen andere "passende"
Armadillidium vinden, maar heb ook niet overdreven veel info voor buitenlandse soorten (wat Griekse en Franse nog, maar ook niet alle).
In de bijlage een vergelijking van deze (links) met
vulgare (rechts)