Fallopia met vraagteken

Gestart door hb481219, augustus 13, 2019, 23:52:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

hb481219

Onlangs gevonden/gezien in de wijk langs de straat. Ik zou graag willen weten of dit kielduizendknoop is.
De soort staat niet afzonderlijk als "Fallopia specimen" in de soortenlijst van waarn.nl alleen onder de naam kielduizendknoop

Het betreft deze waarneming
https://overijssel.waarneming.nl/waarneming/view/177903639
onzeker Kielduizendknoop spec. - Fallopia spec. gezien op 2019-08-12 Zwolle - Diezerpoort
Foto's:






Toelichting:
Langs de straatrand.
bij voorbaat dank Han Beeuwkes


hb481219

Dank Hinko. Heb de sleutel bekeken. De duidelijk hartvormige voet doet me denken aan kield., maar doorslaggevend is de al of niet aanwezige haartjes op de nervatuur onder. En dat is met loep heel moeilijk/lastig te zien.
vr gr Han

Hinko

De bladvoet is wel zo duidelijk hartvormig en het blad langwerpig dat ik dit de Sachlinse zou noemen.
mvgr, Hinko

hb481219

Dank Hinko.
Na het bekijken van diverse foto's ga ik daar in mee.
Ik wacht nog even met wijzigen. Misschien komen er nog meer reacties.
Vr gr Han

Rien Ondersteijn

Inderdaad - ik ben t geheel eens met Hinko.Als je de bladlengte vergelijkt met bijv de trottoirtegel van 30 cm dan schat ik 'm op bijna 20 cm en in combinatie met de puberteit v/d plant, de bladvoetvorm zou ik deze ook Sachalinse noemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

Inmiddels gevalideerd. Het is Japanse. Er was/is geen beharing aan nerven onderzijde vh blad. De bladvorm is niet doorslaggevend.
vr gr Han

Hinko

 Heukels: "Haren op de nerven aan de bladonderzijde tot 0,5 mm lang, min of meer buigzaam (sterke loep!)."

dat ga je echt niet zien op deze foto's die net niet helemaal scherp zijn. Daarvoor moet je een goede macro opname maken. Met een sterke loep vind ik het al lastig genoeg. Ik blijf erbij dat dit Fallopia sachalinensis is.
mvgr, Hinko

Rien Ondersteijn

Ik heb nog nooit Japanse met zulke lange bladeren én eindeloze bladpunt gezien .
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

Ja ik ben het met scribenten eens, maar de beslissing is door de validator genomen, waarbij opgemerkt werd dat de bladvorm van jonge planten niet de doorslag geeft.
Ik heb helaas niet de middelen om een goede macro-foto te maken. Met loep(10-15x) zie ook ik geen beharing.
gr han

Rien Ondersteijn

...natúurlijk beslist Validator.
[maar misschien is t wel leuk/leerzaam om daar 'toevallig' nog s te komen als ze groter zijn..?
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

Als het niet weggemaaid wordt (dreigt!) ga/blijf ik kijken

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.