Sterrenschot

Gestart door aabckoos, april 19, 2008, 17:13:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Soms ziet sterrenschot eruit als tamelijk gewoon dril. Als een reiger of marter een kikker eet en vrij gauw sterrenschot uitbraakt in een plas, zouden er dan nog kikkervisjes uit kunnen komen.
Het zal wel niet bekend zijn, want hoe kun je zoiets waarnemen. Ik stel de vraag toch maar, wie weet!

Hartelijks,
Koos
Hartelijke groet,
Koos

tekenaar

nee, want het is onbevrucht (uitwendige bevruchting...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

aabckoos

Aha, maar kan (relatief) vers sterrenschot dat op een geschikte plek belandt niet alsnog bevrucht worden?
Hartelijke groet,
Koos

tekenaar

#3
nee, want daarvoor is een precieze afstemming tussen het mannetje en het vrouwtje nodig: de eieren worden tijdens het leggen bevrucht.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

aabckoos

Okee Paul, bedankt,

Koos
Hartelijke groet,
Koos

1YSBRAND

Is dat zo?

Het wordt nu wel een theoretische discussie.

Maar als ik van een kikker/pad onbevruchte maar wel uitontwikkelde eitjes "oogst". Hoelang kan ik deze dan in een reageerbuis bewaren (onder juiste omstandigheden?) voordat ze niet meer te bevruchten zijn.

Bij diverse zoogdieren kan dat immers. Mijn gevoel zegt dat je waarschijnlijk veel meer speling hebt bij amfibieen.

Ysbrand        

Jeroen Nagtegaal

Ik verwacht niet lang, ansders kwam het echt niet zo precies uit met de eileg en zaadtoevoeging. Bij zoogdieren gebeurt het inwendig, en zijn ze dus afgsloten van buiten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

1YSBRAND

Even wat gegoogled.

Van Xenpus laevis is bekend dat de onbevruchte immature eicellen zeer lang bewaard kunnen worden.

Deze worden pas geactiveerd door progesteron, en pas dan kunnen de onbevruchte en mature eicellen worden bevrucht. Hoelang ze dan houdbaar zijn weet ik nog niet.

Het sperma van enkele Rana en Bufo soorten zou bij kamer temperatuur (18-25 graden) uren goed blijven en mogelijk langer.

Bij een temperatuur van 5 graden kan ik me dus voorstellen dat sperma enkele dagen actief kan blijven. Hoelang net gelegde en onbevrucht eieren goed blijven weet ik (nog) niet.

Het probleem bij sterrenschot zou kunnen zijn dat de eicellen snel kapot gaan door het zeer extreme millieu van het maagzuur.  



Wordt vervolgd.

Ysbrand

   

1YSBRAND

Maar om de vraag weer even terug naar de biologische praktijk te brengen.

Bij hagedissen is in een aantal gevallen aangetoond dat 1 eilegsel bevrucht kan zijn door meerdere mannetjes.

Hoe zit dit nu bij kikkers en padden?.

Is een eiklomp/streng altijd maar door 1 mannetje bevrucht, of kan er ook sperma van een naburig mannetje/legsel voor mede-bevruchting hebben gezorgd.

Gezien de orgies die ik wel eens heb waargenomen kan ik me dat wel voorstellen.

Ysbrand

 

Raymond Creemers-RAVON

Hoi Ysbrand

Het door jou beschreven fenomeen is pas enkele jaren geleden (in 2004) voor het eerst in literatuur als een vorm van "legselpiraterij" beschreven. Hierbij de informatie hierover die zal verschijnen in de nieuwe landelijke reptielen en amf. atlas:

Legselpiraterij: wie is de dader, wie is de vader?
Er werd altijd gedacht dat amfibieëneieren in één eiklomp door één mannetje bevrucht werden. In bergmeren in de Pyreneeën is recent bij de bruine kikker een volstrekt nieuwe voortplantingsstrategie ontdekt. Er komen daar ongeveer tien keer zoveel mannetjes als vrouwtjes in de voortplantingswateren voor. Mannetjes die geen vrouwtje kunnen bemachtigen blijken eitjes te bevruchten zonder amplexvorming. Zij volgen amplexen en storten hun sperma over de pas gelegde eiklompen uit. Sommige dieren graven zich zelfs in een eiklomp in, waarschijnlijk om de kans te verhogen ook de binnenste eitjes te bevruchten. Deze ´piraten´ blijken verantwoordelijk voor gemiddeld een kwart van de bevruchte eitjes in de legsels, maar dat kan oplopen tot bijna alle eitjes. Door deze strategie bevatten sommige eiklompen de nakomelingen van meerdere vaders. Het voordeel voor deze ´piraten´ is dat zij hun genen toch door kunnen geven. Voor de vrouwtjes zijn er ook voordelen. Ten eerste kan het bevruchtingspercentage van haar legsel oplopen richting 100%, terwijl dat bij door een enkel mannetje bevruchtte eiklompen maar zo´n 70% bedraagt. Er wordt dus meer van haar DNA doorgegeven. Ten tweede komen uit de door meer mannetjes bevruchtte legsels genetisch meer gevarieerde jongen, wat de kans op het doorgeven van haar DNA ook verhoogt (Vietes et al. 2004).