Hoofdmenu

goudkleurige micro?

Gestart door vuurvlinder, april 19, 2008, 15:41:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Dit beestje ving ik vanmiddag. Iemand enig idee wat het is? Het beestje heeft goud glanzende vleugels, maar dat is op de foto niet goed te zien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ben Kruijsen

Dit is volgens mij een mannetje Adela cuprella. Wellicht dat Tymo deze determinatie kan bevestigen.

vuurvlinder

Dat lijkt hem inderdaad te zijn, ik zag ook dat hij vrij zeldzaam is, dus als het klopt heb ik toch nog iets leuks gezien vandaag.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Moi Astrid, tis in ieder geval een langspriet, en deze heb ik zelf nooit gezien, maar denk dat alle langsprieten behoorlijk territoriumtrouw zijn. Dus wat voor de rest van Nederland zeldzaam is hoeft bij jou niet het geval te zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerMoi Astrid, tis in ieder geval een langspriet, en deze heb ik zelf nooit gezien, maar denk dat alle langsprieten behoorlijk territoriumtrouw zijn. Dus wat voor de rest van Nederland zeldzaam is hoeft bij jou niet het geval te zijn.
Moi Dolf, er zijn hier maar 3 waarnemingen van de soort ingevoerd.

Voor de determinatie, misschien helpt het als ik hem verder omschrijf. Ik heb hem hier in een loupepotje voor mijn neus staan. De kop en het lichaam zijn zwart behaard, de achterste poten ook. De sprieten zijn heel licht van kleur, bijna wit.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Moi Astrid, ben geen expert op wat voor soort vlinder dan ook. Wat ik bedoel is dat je in een gebied woont waar wel meer zeldzaamheden zitten. Groene Glazenmaker en een heel zeldzame schildpadsoort  :angel:  bv. Het feit dat een beest nauwelijks is waargenomen betekent dus niet noodzakelijk dat ie bij jou niet zou kunnen voorkomen. Heb zelf onderhand 4 nieuwe soorten voor de noordelijke 3 provincies op mn naam, dus alles kan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Moi Dolf, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Er gaat niets boven Groningen. :gap:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Elachista

Lijkt me ook zo'n cuprella. Volgens mij worden nog te veel cuprella's als reaumurella benoemd, maar het verschil is ook maar lastig.
Destijds had ik een voor mij duidelijk exemplaar van cuprella geprepareerd waar Joop Kuchlein eens een reaumurella van maakte, inmiddels staat die ook weer onder cuprella (overigens ook gevangen op een plaats waarvan ik gehoord had dat ze daar ook zouden zitten).
De gouden tint is op zich vrij kenmerkend, maar nog beter is te letten op of er ook wijfjes te vinden zijn. Die hebben altijd een keurig plukje oranje "haar" op de kop, bij reaumurella is deze altijd zwart. In ieder geval weet je het dan wel zeker. Doorgaans vliegen zowel mannetjes als wijfjes door elkaar, de wijfjes normaliter iets later dan de mannetjes, vooral begin mei is een hele goede periode om goed op te letten.

Volgens mij vliegen reaumurella en cuprella ook vaak gescheiden van elkaar, ik weet het niet zeker omdat ik er nog nooit echt goed op gelet heb. Op zich zijn ze niet zo heel zeldzaam, wel goed dat ze hier op Waarneming.nl die status hebben, als iets zeldzaam is dan heb je vaak de neiging nog eens nader naar je beestje(s) te kijken of het klopt.

Groetjes,
Tymo
Groet,
Tymo

vuurvlinder

#9
Dus voorlopig ook maar niet invoeren?  :D
Edit: wat is dan het kenmerkende verschil? Ik heb hem nog, ik wilde hem laten vliegen, maar ik geloof dat er niet zoveel muziek meer in zit. Hoe lang leven die beestjes eigelijk?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

#10
Niet zo heel lang, enkele dagen ongeveer. Het zijn hele aparte beestjes, als je kijkt naar het vlieg- en paringsgedrag, de voedselkeuze en levenswijze als rups (eieren afzetten op katjes, waar ze zich even mee voeden en dan maar rottende bladeren nuttigen).

Deze mag je wel als zekere cuprella invoeren, als deze echt die heldere gouden vleugels heeft dan is het cuprella, blauw of groenig dan reaumurella. Nu heb je vaak ook wel exemplaren (en dat zijn dan de instinkers) die wat goudachtig lijken, maar dan hebben ze toch die groenige weerschijn. Dit zijn ook reaumurella's.

Tymo
Groet,
Tymo

vuurvlinder

Leuk! Als het een reaumurella is trouwens ook. Heren, bedankt voor de hulp bij het op naam brengen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

A. cuprella is naar de gegevens die ik heb, nieuw voor Groningen.
Groet,
Tymo

vuurvlinder

#13
Nog leuker! :D Vanaf nu neem ik vaker mijn vlindernet mee.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.