een onbereikbaar korstmos

Gestart door vdvaart, augustus 17, 2019, 21:20:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Deze groeit op een bakstenen rollaag. Elke dag zie ik 'm, maar ik kan er niet bijkomen. Met een telelens heb ik wat foto's gemaakt. Best een forse groeier, die rollaag was nieuw in 2014 en in 5 jaar tijd is het korstmos toch uitgegroeid tot een lengte van een halve baksteen, 10 cm. Er vlakbij groeit groot dooiermos, dat groeit rond maar is nog kleiner. Het is het enige rechthoekige thallus dat ik zie. Met mooier weer maak ik nog wel eens foto's, maar veel beter dan dit wordt het niet, vrees ik. Ik heb een tijd gedacht aan een dambordje, maar dan zou het thallus groen moeten worden in de regen, en dat doet het niet. Obsidentify kwam (soms) met de suggestie gewone cementkorst, dus die heb ik even aangehouden, zo op het eerste gezicht klopt dat wel. Is dit zo op naam te brengen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178130377/.
1 Gewone Cementkorst - Diplotomma alboatrum
datum: 2019-08-14
locatie: Dordrecht - Oud stadscentrum (ZH)

foto's:



Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lukasverboom

Lecanora campestris. Inderdaad niet de makkelijkste vanuit die hoek :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Die rechthoekige vorm komt waarschijnlijk door de voorkeur voor het zuurdere baksteen, en de afkeer tegen het meer basische cement. Grappig, zelf nog niet zo mooi gezien, weet het anders ook niet te verklaren.
Mvg Harold Timans

vdvaart

Leuk dat er toch een naam aan te geven is. Ik neem aan dat de witte thallusrand de soort herkenbaar maakt? Ik had er niet aan gedacht omdat ik de apotheciƫn zwartig inschatte. Ik zal bij goed licht eens kijken of ik iets van bruin zie. Leuk ook dat er in elk geval een hypothese is voor de rechthoekige vorm!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart