Welke roofvogel?

Gestart door Maarten-Jan van den Braak, augustus 11, 2019, 14:07:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-Jan van den Braak

Kan iemand me helpen met determineren?
Kom er zelf niet goed uit

tekenaar

een buizerd, maar kan je mischien aangeven waarom je twijfelt?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maarten-Jan van den Braak

Hallo Paul,

Dank voor je hulp.
Lengte staart en vluchtgedrag waarbij vleugels vloeiend bewogen met korte momenten van vliegen en uitdrijven, leek m.i. ook op wespendief gedrag. 
Kop wijst er minder/niet op.
Tekening romp, onderkant vleugels/staart niet waar genomen die zou ook uitsluitel kunnen bieden.

Gr.
Maarten-Jan

Oenanthe

Citaat van: tekenaar op augustus 11, 2019, 17:41:36 PM
een buizerd, maar kan je mischien aangeven waarom je twijfelt?
Ik kan me best voorstellen dat vogelaars soms twijfelen over de determinatie buizerd. Geen twee buizerds hebben precies hetzelfde verenkleed. Vaak wordt bij determinatievragen kortweg geantwoord 'buizerd' zonder dat degene die dat meedeelt, onderbouwt op grond waarvan het om een buizerd gaat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Dat kan de vraagsteller dan natuurlijk altijd nog zelf opzoeken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Maarten-Jan van den Braak op augustus 12, 2019, 12:01:30 PM
Hallo Paul,

Dank voor je hulp.
Lengte staart en vluchtgedrag waarbij vleugels vloeiend bewogen met korte momenten van vliegen en uitdrijven, leek m.i. ook op wespendief gedrag. 
Kop wijst er minder/niet op.
Tekening romp, onderkant vleugels/staart niet waar genomen die zou ook uitsluitel kunnen bieden.

Gr.
Maarten-Jan

Vrijwel alle roofvogels, toch zeker op enig moment, wisselen actieve vleugelslag af met lange of korte zweefvluchten ..Zeker voor niet al te ervaren vogelaars zou ik het proberen te herkennen van roofvogels op basis van houding, postuur, structuur en/of vliegwijze willen afraden: probeer kleur en tekening te zien, beschrijven en/of fotograferen, daar heb je uiteindelijk véél meer aan. 'Kenmerken' als formaat, vleugel- c.q. staartlengte, kopgrootte, gedrag enz. zijn zonder foto's niet te kwantificeren en berusten daarom alleen op het geheugen van de waarnemer in relatie tot diens ervaring met de soort(en).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten-Jan van den Braak

Dank Frank, da's denk ik goed raad!  :duim: