bruine kiek

Gestart door unicinctus, april 19, 2008, 08:09:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

unicinctus


Niels Godijn

Ja, een man. Let op de roestbruine buik en lichte kop en staart.  :duim:  

simonvb

CiteerJa, een man. Let op de roestbruine buik en lichte kop en staart. 

Wel erg veel wit voor een bruine kiek. Als het er een is heb ik hem zo nog nooit gezien. Ik dacht toch aan buizerd.
Met vriendelijke groet,

Simon

Rinie van Reenen

Nee, een Buizerd.
Veel te veel wit op kop, hals en borst. Geen donker masker. Lichte staart. Postuur.
Wel een mooi getekende Buizerd overigens.
Groet, Rinie van Reenen

Niels Godijn

#4
CiteerAls het er een is heb ik hem zo nog nooit gezien. Ik dacht toch aan buizerd.
En ik heb dan nog nooit een Buizerd gezien met zó'n rode buik...
Licht oog, kop en snavel. Grijze vleugels. Lange, dunne gele poten.
Het is toch echt een Bruine Kiek.

Rinie van Reenen

CiteerEn ik heb dan nog nooit een Buizerd gezien met zó'n rode buik...
En ik heb ook nog nooit bossen riet (tweede foto) gezien die zó rood waren. Oftewel: kwestie van zonlicht.

En verder, de punten die jij noemt sluiten Buizerd niet uit. De punten die ik noem (en waar je nog niet op ingegaan bent) sluiten Bruine Kiek wel uit:
- Ontbreken van masker
- Lichte staart en onderstaartdekveren
- Lichte borst
Verder is de staart aan de brede kant voor een kiek, en kun je al aan de plaats waar de vogel zit vrijwel uitsluiten dat het om een kiek gaat.
Groet, Rinie van Reenen

Niels Godijn

#6
Dan zal ik is op jou punten ingaan en onderbouwen met wat foto's
-Ontbreken van masker
  Lijkt me niet een bruine kiek uitsluiten. Bruine kieken hebben geen uitgesproken masker, hooguit een vlekkerige aanduiding daarvan. Door de grote crop een het licht is dit niet zichtbaar op de foto.
Voorbeeldje: wijs mij op deze foto het masker maar even aan dan. Of beweer je dat dit ook geen bruine kiek is? http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=107550
 
-Lichte staart en onderstaartdekveren
  Waarom sluit een lichte staart een bruine kiek uit? Een bruine kiekendief heeft een geheel lichte staart. Een buizerd daarentegen heeft altijd enigszins bandering op de staart, en dat ontbreekt bij deze vogel volledig. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=128364 . Kijk hier maar even naar hoe de staart van een bruine kiek eruit ziet.
De onderstaartdekveren zijn niet zichtbaar omdat daar poten en een tak voorzitten.

-Lichte borst
   Lichte borst is ook gewoon een fotografisch effect. De foto is sterk gecropt en het wit valt licht uit. Lichte borst sluit zowel buizerd als bruine kiek niet uit.

Over die zitplaats. Opzich wel grappig dat je daarover begint. Hoe vaak is er al niet gezegd dat je geen vogel kunt determineren op zitplaats. En overigens zie ik totaal geen probleem voor de zitplaats van deze bruine kiek. Lekker in het riet, mooie uitkijk. Prima hoor. Ik zie zo vaak bruine kieken in lage wilgjes zitten om zo lekker over het riet uit te kunnen kijken.

Kijk nog is goed naar een aantal foto's van bruine kiek en buizerd. Kijk naar de jizz en de punten die in dit topic voorbij zijn gekomen en je zult zien dat jij het ook een bruine kiek gaat vinden.

Jos Welbedacht

#7
Ik ga eigenlijk ook voor Bruine Kiek, de jizz, en dan vooral de kopvorm doen mij meteen aan Bruine Kiek denken. Daarnaast vind ik de punten die Niels op noemt ook sterk.
Maar ik moet zeggen, 't is een aparte vogel.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

Met zo'n ongetekende staart lijkt een Buizerd me uitgesloten.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Helen Commandeur

Hallo,

Jullie gaan me vast uitlachen................ :whistle:
Arendbuizerd??

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Rinie van Reenen

CiteerMet zo'n ongetekende staart lijkt een Buizerd me uitgesloten.

Bram
Ja, die ongetekende staart vind ik ook wel apart. En ook, dat zo'n lichte vogel zo'n donkere buik heeft. Een lichte Buizerd heeft normaliter een lichte buik. Dat vind ik wel vreemd.
De jizz deed me direct aan Buizerd denken, en de tekening deed me Bruine Kiek uitsluiten, maar ik moet zeggen: bij nader inzien heeft de tekening nog wel wat hiaten voor Buizerd.
Groet, Rinie van Reenen

simonvb

Ja Rinie, mogelijk hebben we het verkeerd gezien. Als ik kijk in de ANWB gids, staat er een vliegbeeld met aantekening: "ongewoon lichte bruine kiekendief".
Ik kan niet anders dan zeggen dat het dus mogelijk is met zoveel wit.
Het roer gaat om: inderdaad "ongewoon lichte" bruine kiekendief (man).
En inderdaad (Bram) een ongetekende staart. Goed gezien Niels :duim:  
Met vriendelijke groet,

Simon

DanielS

CiteerHallo,

Jullie gaan me vast uitlachen................ :whistle:
Arendbuizerd??

Greetzzz,
Helen
Die heeft een gebandeerde staart en het wit loopt veel verder door. ook is de borst gebandeerd en hij is meer bruin dan rood.
Daniel

BramtK

Nou ja, een adulte Arendbuizerd heeft ook een ongetekende rossige staart. Maar (alhoewel ik de suggestie wel begrijp) lijkt het mij toch een Bruine kiekendief man vanwege het slanke postuur, vrij lange staart (als ik dat in het juiste perspectief zie), ronde kop/kleine snavel en, zoals Niels zei, de lange en dunne tarsi (de pootjes).

Overigens is het zo dat Bruine kiekendief mannetjes na hun derde kalenderjaar steeds lichter worden. Daarbij wordt o.a. het grijze vlak op de bovenvleugel steeds groter en wordt de ondervleugel steeds lichter. Forsman zegt daar echter over: "but since the individual variation is not yet fully understood these types are better referred to as plumage-types rather than exact ages" (p. 175, The Raptors of Europe and the Middel East).

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Ondersteun de argumentatie van Niels volledig: Bruine Kiek man. Inderdaad worden de contrasten wat overdreven door de sterke crop en de lichtval maar een Buizerd die er zó uitziet zou pas veemd zijn!
Overigens, in aanvulling op Bram's opmerking over kleur/leeftijd: sommige (oude?) mannetjes Bruine kunnen èrg licht zijn van onderen, op afstand vrijwel wit.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

Nog even een kleine reactie: mijn tweede reactie een beetje snel geschreven, zonder nog goed na te denken. Mijn afwijzing van determinatie als Bruine Kiekendief kwam, zo realiseerde ik mij later, doordat ik het verkeerde beeld in mijn hoofd had, namelijk van een vrouw. Had bij de vraag 'Bruine Kiek' gelijk een vrouw in mijn hoofd, en vervolgens dacht ik: daar past deze vogel absoluut niet op: die heeft veel minder licht op de kop, die heeft een masker, geen grijze vleugels etc.
Kende man Bruine Kiek alleen van vliegbeeld, en had me nooit gerealiseerd dat deze ook bruine borst heeft en lichte kop. Daar past het natuurlijk goed op.
Groet, Rinie van Reenen