Onbekende Verbena (Incompta?) in tuin

Gestart door Wim17, augustus 13, 2019, 13:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim17

Hallo Waarneming forum.

In mijn tuin is een jaar of 3 geleden veel Verbena Bonariensis geplant en hier is vorig jaar een plant tussen gaan groeien die er hard op lijkt maar toch heel anders is.
Grote verschil is dat deze nieuwe plant:
- wanneer de bonariensis al bijna volgroeid is is deze pas 10 cm lang
- ruim een maand later begint met bloeien
- vaak langer dan 2 meter wordt (grootste nu is 240 CM)
- de bladeren zijn vele malen groter
- De bloemen zijn langer, minder paars en lijken wel staafjes

Ik heb zelf het idee dat het om een Incompta gaat maar hier kan ik niet veel informatie over vinden.
Weet iemand wat voor een plant dit is?

Hier een galerij met foto's van beide Verbena soorten ter vergelijking.
https://imgur.com/gallery/TmYqiQW

dirder

#1
Lijkt me goed (maar de taxonomie is nogal ingewikkeld, dus de gebruikte namen verschillen). Verbena incompta werd verleden jaar voor het eerst verwilderd gevonden in België en is thans opgenomen in de behandeling van Verbena op alienplantsbelgium, zie http://alienplantsbelgium.be/content/verbena voor meer informatie (en sleutel).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Wim17

Bedankt voor de reactie.

Heb je misschien ook enig idee hoe het dan in mijn tuin terecht is gekomen?
Ik heb de plant nog niet vaker gezien en de hovenier die hier de tuin heeft aangelegd heeft ze ook nooit verkocht.

Vorig jaar heb ik een plantje of 20 meegegeven aan de lokale vlindertuin vereniging dus de kans is groot dat ze ook straks hier verwilderd voor zullen komen.

En omdat deze plant niet veel lijkt voor te komen in Nederland of redelijk "nieuw" is. Zijn er mensen of organisaties die geïnteresseerd zouden zijn in deze informatie?

Rien Ondersteijn

Een verklaring kán zijn ,dat zaad van deze plant ertussen heeft gezeten en pas later is ontdekt omdat die misschién tweejarig/meerjarig is en zodoende niet het eerste jaar al volwassen is.
Ook kan t zaad tussen andere planten v/d hovenier hebben gezeten.
Deze foto's zeker in je bestand houden en mócht de plant zich spontaan uitzaaien ergens dan is de waarneming hier erg welkom.
Vooralsnog beschouw ik dit als een tuinplant.
Mochten anderen er anders over denken dan komt dat.
Groene groe[n]tjes.Rien.


Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Wim17

Haha, dat is dus precies wat ik ook in de tuin heb staan.
Binnenkort maar eens door de wijk fietsen en wat gaan kijken naar vlindertuinen waaraan ik kleine plantjes gedoneerd had vorig jaar.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.