Larve kattenstaart- of teunisbloemaardvlo...?

Gestart door Rayan Majoor, augustus 11, 2019, 09:01:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177791305/.
1 Kattenstaartaardvlo - Altica lythri larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2019-08-10
locatie: Barneveld - De Burgt (GE)

foto's:

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Bij de waarneming staat uitgekweekt en losgelaten. Rustig laten verpoppen en daarna afwachten wat er uitkomt. Of toch losgelaten?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Ik heb hem nog in kweek ja (maar je weet nooit of dat lukt). Bij de waarneming staat opgekweekt en losgelaten omdat ik zo goed als altijd het beestje na opkweken weer loslaat en bij sommige soortgroepen (zoals kevers) de optie 'opgekweekt' niet bestaat.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Deze week (wanneer exact weet ik niet, maar ik zag hem vandaag toevallig in de bak zitten) is de volwassen kever uitgekomen. Valt er nog aan de hand van foto's, in combinatie met de waardplant (harig wilgenroosje) te bepalen welke soort het is?

Foto's:









Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Altica lythri zou kunnen, maar zat de larf ook op kattenstaart?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Nee, de larve was gevonden op harig wilgenroosje... maar de kattenstaartaardvlo is ook al eerder op wilgenroosje waargenomen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Zonder verdere reactie laat ik de kever vanmiddag vrij...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Hoi Rayan,

'kzie dit nu pas ... te druk de laatste tijd om waarneming bij te houden. Het is wat jammer van al je moeite om zo'n kweekresultaat los te laten, vind ik. Altica is een lastig genus en als mensen als Jan en/of Jaap er van foto geen definitieve naam aan willen/kunnen geven, dan is het denk ik toch de moeite waard om die op een andere manier te verkrijgen (lees: opsturen of zelf uitprepareren). Dan heb je met je larvenfoto's een redelijk "uniek" document, want zoveel foto's van door uitkweken "bewezen" Altica-larven zijn er niet op het internet ...  :-\
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Te druk voor waarneming.nl overkomt mij ook wel vaker. Niks aan te doen ;)
Toevallig kon ik net toen ik hem vrij wilde laten het kevertje niet terugvinden. Net weer even gekeken en hij had zich blijkbaar toen gewoon erg goed verstopt. Ik heb hem dus nog altijd in z'n bakje zitten :rolleye:  Echter zo lang ik niet weet wat ie eet en of ie zelf nodig is voor determinatie (en dus niet vanaf foto, maar wel onder de :micro: te determineren is) laat ik hem liever vrij dan de kans dat ik hem onnodig dood of uithonger. In ieder geval zal ik deze dan bewaren. Zelf prepareer ik nooit dieren dus als er iemand naar het kevertje wil kijken dan stuur ik hem graag op.
Meer foto's dan wat hier staat heb ik echter niet van de larve dus een heel uitgebreide documentaire is het niet, maar altijd beter dan niets :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Als je de larven op Harig Wilgenroosje gevonden hebt, dan lijkt het me een veilige gok om in elk geval die plant als voedsel aan te bieden ;)

Jaap of eventueel Jan of Jan of Theodoor zijn vast handiger met deze groep, maar als zij zich niet melden mag je 'm met alle plezier (ook levend) aan mij opsturen - ik heb er in elk geval wel de nodige literatuur voor om er wat mee te kunnen (3-4 sleutels denk ik even uit m'n hoofd). Daar zou ik je ook kopietjes van kunnen sturen, maar die heb ik nog niet liggen en kom er ook zeker niet snel aantoe om de boek(del)en te scannen, dus dan zou het ook een kwestie van bewaren worden.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Wacht ik nog even af, anders stuur ik hem wel naar jou toe :duim:
Waarschijnlijk wordt dat dan levend. Een uurtje in de vriezer heeft het kevertje niks gedaan, maar besef nu dat ie waarschijnlijk in volwassen vorm overwintert dus dat verklaart het wel :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Stuur hem maar snel op naar Arp. Bij Altica's zijn eigenlijk alleen de mannetjes op genitaal tot op soort te determineren. De ervaring leert dat het vrijwel altijd vrouwtjes zijn die je vind, helaas. De Nederlandse naam van kattenstaartaardvlo voor Altica lythri doet weinig recht aan de soort want ze zitten (vrijwel?) uitsluitend op harig wilgenroosje en nooit (?) op kattenstaart (die twee soorten staan natuurlijk wel vaker dicht bij elkaar in de vegetatie).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Bedankt voor de reactie! Misschien heb ik geluk en heb ik, doordat deze opgekweekt is, wel een mannetje te pakken. In ieder geval stuur ik hem naar Arp toe, hopelijk kan hij bevestigen dat het inderdaad een kattenstaartaardvlo die beter harig wilgenroosjesaardvlo had kunnen heten is B)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Nog even een paar fotootjes van voordat ie opgestuurd werd:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Heb je toevallig ondertussen al tijd gehad om naar het kevertje te kijken? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan-henk

Zoals Arp al aangaf; te druk de laatste tijd om waarneming bij te houden want ik wacht vanaf 16-07-2019 op antwoord dus ook nog maar even geduld verwacht ik.
Jan henk