Eupelmus urozonus => goedgekeurd

Gestart door jan-henk, juli 22, 2019, 21:09:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Kan dit een Eupelmus urozonus zijn

https://waarneming.nl/waarneming/view/176833408

van het wespje haast geen foto van te maken zeer bewegelijk foto 1
foto 2 deze met een lamp bij donker gemaakt toen stil zittend

bij voorbaat dank Jan henk

Theo MJP

Lijkt erop. Heb je die gekweekt? Bijvoorbeeld uit een rozenmosgal?

GroeTheo


jan-henk

Dit de ei is waar het is uitgekomen wat ik ook heb uitgekweekt er zaten meerdere eieren op lijsterbes bladeren,dit komt dus niet overeen met uw idee Theo, toch blij met uw reactie vr groet Jan henk

Theo MJP

#3
Beste Jan-Henk,

Het is altijd goed om te weten waaruit de parasitoïd gekweekt is. Eupelmis eurozonus kan op meerdere gastheren gedijen.
Ik herken het ei niet. Maar jij benoemd het als een Torymidae-ei. Heb je dan ook een Torymus eruit gekweekt?? Of hoe kom je aan die wijsheid?

We willen je natuurlijk graag helpen maar dan is het makkelijk als je je eigen ervaringen, methoden en kennis meteen bij je vondst of kweek vermeld. Dat schept duidelijkheid en vergemakkelijkt het determineren voor jezelf en voor de mensen op dit forum.

Overigens kan het kweken van b.v. eieren en larven heel interessante, vaak nieuwe informatie en verrassingen opleveren. Ook daarom is het belangrijke om je kweek goed te documenteren met foto's en aantekeningen over vindplaats, datum, etc.

GroeTheo

jan-henk

Kanttekening 1; De naam bij de ei foto,s klop niet dit is nog van dat ik voor het eerst nog een naam moest zoeken waarbij deze naam voorlopig benoemd is.

kanttekening 2; vaak wordt er niet op gereageerd op deze soorten (deze wel gelukkig) vandaar ik niet alle details heb gegeven (geen reactie of naam geen waarneming want hoe moeten de anderen zonder naam bij deze soort terecht komen, dit is mijn mening), deze kan ik dus verder aanvullen bij waarnemingen.nl.

kanttekening 3 wordt vanavond verder ingevoerd.

bij deze vr gr Jan henk

jan-henk

Op 31-07-2019 opnieuw ingevoerd na overlijden (na gepoogd goed te verzorgen) ook betere foto,s kunnen maken zie https://waarneming.nl/waarneming/view/177531320

Jan henk

Theo MJP


jan-henk

Het is mooi om dit te doen, maar ik weet nog niet of de naam goed is!!!!!!
Jan henk