Garnaal?

Gestart door emoklunder, april 18, 2008, 19:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

emoklunder

Ik zag deze garnalen vandaag op het wad bij de Eemshaven.
De lengte was min. 10 cm.
Weet iemand welke soort het is?
Is de soort algemeen in de Waddenzee?

Emo

emoklunder

Dit is de andere foto.

Emo

Bert Oving

CiteerDit is de andere foto.

Emo
Hoi Emo.
Wat die garnalen betreft. Te weinig mensen die daar iets van af weten vermoed ik. Heb nog wel een kleine determinatietabel liggen. Kan hem evt. scannen en naar je sturen. Wie weet heb je er een volgende keer wat aan. Als je belangstelling hebt laat dan even je emailadres weten via spoorzoeker@xs4all.nl

groetjes

bert
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

HansJWG

steurgarnaal  Palaemon sp,
waarschijnlijk
Gewone steurgarnaal  Palaemon elegans

deze komt ook voor in de waddenzee,
en kan een lengte van 10 cm bereiken





Groet, Hans

Silvia Waajen

Hoi Emo,

Als de lengte van deze garnalen minimaal 10 cm is dan zou ik voor de gezaagde steurgarnaal gaan, Palaemon serratus. Deze kan 11cm worden. De gewone steurgarnaal, Palaemon elegans wordt bij mijn weten niet groter dan 6cm. Beide soorten komen voor in de Waddenzee.

Groeten Silvia

David Tempelman

hoi,

ik weet het niet maar weet wel dat in de waddenzee tegenwoordig ook Palaemon macrodactylus voorkomt,
mvg

http://www.anemoon.org/anemoon/anemoon-for...86/img_1370.jpg
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Hallo,

Voor zover mij bekend is Palaemon serratus de enige steurgarnaal die groter wordt dan 10cm. Palaemon macrodactylus, de rugstreepsteurgarnaal wordt  ook niet groter dan 6 cm. Zoals de Nederlandse naam doet vermoeden hebben volwassen exemplaren een ononderbroken streep over de rug.  Voor soortinfo,
Anemoon
samen met nog veel andere mooie zoutwaterbeestjes  staat hier van deze garnalen een prima beschrijving.

groeten Silvia

HansJWG

Kwam diverse sites en boeken tegen waarbij de lengte van de gewone steurgarnaal Palaemon elegans 6-10 cm. is.
Mocht het beestje echt groter dan die 10-11 cm zijn dan blijft inderdaad alleen de
Palaemon serratus over.
Omdat de soorten verder moeilijk uit elkaar te houden zijn zou ik zeggen
Palaemon sp.
Om  even "Anemoon" te citeren;

CiteerDe steurgarnalen van het geslacht Palaemon zijn moeilijk uit elkaar te houden. Wie zijn waarnemingen wil vastleggen, maar niet zeker is om welke steurgarnaal het gaat, kan het beste 'Palaemon spec.' noteren.

Wel leuk dat iedereen er nu op duikt   :duim:  
Groet, Hans