Rups+koker onbekend

Gestart door cranefly, augustus 09, 2019, 01:29:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Lijkt me een Kokermot-rups, maar verder kom ik niet... Iemand die hier iets meer van kan maken?

Gezien 08-08-2019 te Nieuwegein (Park Oudegein), omhoog kruipend op de stam van een Beuk.

Alvast dank,

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Elachista

Dit is een uitdaging. Het is zonder meer een Coleophora (en dat kan je zien aan de lichte rups, tweekleurige halsschild en de zwarte wratjes) en dan zit je met de omgeving: staat er klaver, of is het midden in het bos. Als de boom naast een ruderaal stuk met klavers staat, dan zou het om trifolii of misschien zelfs deauratella kunnen gaan. Staat het er niet, dan is een jonge zak van binderella ook nog een optie. Enige variatie in de kokers is mogelijk, dat maakt het dan nog weer lastig(er).
Groet,
Tymo

cranefly

Dank voor je reactie en de info Tymo.

De directe omgeving van de boom geeft denk ik niet meteen duidelijkheid: bospassages, ongemaaide bermen en gemillimeterd recreatiegras wisselen er elkaar af (cf. bijlage).

In de bermen nabij de boom staat redelijk wat Rode/Witte Klaver; ik zal binnenkort nog 'ns checken op de aanwezigheid van Honingklaver (de enige plek met Honingklaver die ik uit m'n hoofd weet, ligt evenwel zo'n 350m. verderop).

Hoe dan ook leuk om 'ns een Coleophora-rups gezien te hebben, ik was tot nu toe alleen maar vastgeplakte kokertjes tegengekomen :)

Vr. Groeten,
Reindert