Determinatiehulp gezocht bij deze slak

Gestart door Nathalie De Somer, augustus 08, 2019, 14:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Graag jullie hulp en/of bedenkingen bij de determinatie van deze exemplaren, het kunnen onvolwassen dieren zijn, hopelijk zijn enkelen onder jullie hier meer mee vertrouwd. Ze foerageerden op Jakobskruiskruid.
In dit gebied zijn verderop Grote karthuizerslakken gevonden, de bleke streep is ook bij Heesterslak aanwezig.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/154677088/.
datum: 2018-04-12
locatie: Terneuzen - Margarethapolder (ZL)

foto's:







Glanzend, onbehaard, grote navel, bovenaan afgevlakt, 8.5mm.

alvast dank en vriendelijke groet
Nathalie

Tello Neckheim

Hai Nathali,

Kan heel goed Grote Kartuizerslak zijn Monacha cantiana. De haren bij jonge dieren verdwijnen snel.

Gr. Tello
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Nathalie De Somer

Dank Tello - ik pas de waarneming aan op basis van deze informatie.
vr groet
Nathalie

Michael_Inden

Waarom geen Heesterslak? Ik zie een vage band lopen + een aanzet van een columellaire lip.

alegro

#4
Citaat van: Michael_Inden op augustus 14, 2019, 16:16:24 PM
Waarom geen Heesterslak? Ik zie een vage band lopen + een aanzet van een columellaire lip.

1) De windingen zijn aan de bovenzijde te vlak voor Heesterslak (goed te zien op de laatste twee foto's).
2) Het huisje heeft een egale tint en geen vlekkenpatroon (goed te zien op de laatste twee foto's).
3) Het huisje heeft een duidelijke navel (goed te zien op de derde foto).
4) Grote karthuizerslak heeft ook vaak een bruine band (Google is your friend).
5) Voor een colummellaire lip is dit huisje rijkelijk jong (op de laatste twee foto's is heel goed te zijn dat het allerminst de vorm van een bijna volwassen Heesterslak heeft).

De eerste twee foto's zijn wellicht ietwat overbodig, maar ik vind dat Nathalie er prima in is geslaagd om de gewenste kenmerken aan haar vraag toe te voegen, tot en met de afmetingen aan toe.
Dat maakt het beantwoorden een stuk makkelijker.
Grüezi mitenand,
Arjan