Waarneming spits fonteinkruid nog niet beoordeeld

Gestart door Zeeltje47, augustus 08, 2019, 13:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zeeltje47

Goedemiddag allen,

Ik heb een kleine maand geleden een waarneming ingevoerd van spits fonteinkruid (zie onderstaande waarneming):

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176293110/.
10 Spits fonteinkruid - Potamogeton acutifolius vruchtdragend
datum: 2019-07-14
foto's:

Mijn vraag is waarom deze waarneming niet beoordeeld wordt? Wel snap ik goed dat smalbladige fonteinkruiden aan de hand van dit soort foto's lastig en vaak niet te determineren zijn.
Als deze ondanks de foto niet te determineren blijkt zou deze toch aangemerkt moeten worden als "(nog) niet te beoordelen"?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Rob Koelman

Citaat van: Zeeltje47 op augustus 08, 2019, 13:53:49 PMIk heb een kleine maand geleden een waarneming ingevoerd van spits fonteinkruid (zie onderstaande waarneming):

...

Mijn vraag is waarom deze waarneming niet beoordeeld wordt?

Omdat admins vrijwilligers zijn die ook nog een andere bezigheden hebben. Momenteel is het (nog steeds) hoogseizoen en worden er dagelijks vele honderden waarnemingen van planten ingevoerd. De eenvoudig te valideren soorten worden meestal wel snel weggetikt, maar lastigere soorten/groepen blijven vaak een tijd liggen voordat er iemand aan toe komt om er eens goed naar te kijken'.

Gewoon een beetje geduld hebben dus...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Een maand geleden kwamen er dagelijks zo gigantisch veel waarnemingen binnen dat we het niet voor elkaar hebben gekregen om alle waarnemingen überhaupt te bekijken. Mogelijk hebben de validatoren jouw waarneming niet eens gezien.

Het duo Spits fonteinkruid en Plat fonteinkruid is uiterst lastig te onderscheiden. Op basis van jouw foto's is dit ook niet betrouwbaar te doen, de kenmerkende knobbel op de buikzijde van de vruchtjes is niet goed zichtbaar en is ook niet betrouwbaar genoeg om Plat fonteinkruid uit te sluiten. Aanvullende kenmerken dienen bekeken te worden, zoals de bladnervatuur en de lengte van de steunblaadjes, dan kunnen ook Puntig en Stomp fonteinkruid met meer zekerheid uitgesloten worden. Overigens vermoed ik wel dat de determinatie correct is, maar ik moet me er opnieuw in verdiepen.

De reden dat we de waarneming niet op "(nog) niet te beoordelen" hebben gezet, is dat we over het algemeen feedback willen geven, dat is voor de waarnemer wel zo prettig. Om feedback te kunnen geven, zullen we ons eerst weer even goed moeten verdiepen in de verschillende soorten en de onderscheidende kenmerken. Dit is meestal een klusje waar we pas in de winter aan toe komen. De huidige validatie-achterstand is momenteel nog dusdanig groot, dat we mogelijk helemaal niet toekomen aan de Fonteinkruiden deze winter. Hopelijk wel en anders een volgend jaar weer.

Jacob Molenaar

Bij deze complimenten voor het gedane werk van de afgelopen tijd Niels, verbaasde me regelmatig hoe snel waarnemingen goedgekeurd werden (regelmatig binnen het kwartier), respect!
Hopelijk lukt het om de achterstand weg te krijgen, maar toch denk ik dat er meer admins moeten komen om dit voor de lange termijn op te lossen, er worden immers elk jaar weer meer waarnemingen ingevoerd...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Zeeltje47

Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Zeer begrijpelijk dat het allemaal wat langer duurt vanwege de vele waarnemingen die doorgevoerd worden.
Overigens ook mijn complimenten voor de meeste andere waarnemingen die inderdaad vaak binnen no time worden beoordeeld. B)

Met vriendelijke groet,

Arjan