Zou dit Pepermunt kunnen zijn? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, augustus 07, 2019, 17:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177625763/.
5 Pepermunt - Mentha x piperita (M. aquatica x spicata) bloeiend, veldwaarneming
datum: 2019-08-07

foto's:

nielseimers

Mentha is een uiterst lastig geslacht met vele soorten, kruisingen en variƫteiten. We weten eigenlijk niet zo goed wat er nu allemaal voorkomt in Nederland en hoe de soorten te onderscheiden zijn.

We hebben al enkele pogingen gedaan om met behulp van buitenlandse flora's Nederlandse determinatiehulpen te maken, maar het op naam brengen blijkt lastiger dan gehoopt.

Hier is een basis determinatiesleutel voor alle Mentha soorten.

Hier is een uitgebreider overzicht van de behaarde Mentha soorten.

Jouw Mentha plant lijkt volledig kaal te zijn, dit duidt op Pepermunt (Mentha x piperta) of Aarmunt (Mentha spicata). Pepermunt heeft relatief lang gesteeld blad (3-7 mm), Aarmunt heeft zittend tot kort gesteeld blad. Wellicht kan je eens kijken hoe lang de stengelbladen gesteeld zijn (onderaan, middenin en bovenaan de plant bekijken).

D.J.Chr. Zuidweg

De bladeren lijken nagenoeg allemaal vrijwel zittend te zijn dus ik ga er dan vanuit dat dit Aarmunt is. Ik ga het morgen of overmorgen dubbel checken. Dank voor de hulp!

Rob Koelman

Citaat van: D.J.Chr. Zuidweg op augustus 08, 2019, 19:17:49 PMDe bladeren lijken nagenoeg allemaal vrijwel zittend te zijn ...

Hmm, op de vierde en vijfde foto zijn anders duidelijk gesteelde bladeren te zien. Maar of de afgebeelde bladstelen dan korter zijn dan 3-7 mm?
Met vriendelijke groet, Rob

D.J.Chr. Zuidweg

Ik denk eigenlijk van wel gezien de verhouding tot mijn vingers.. :)

D.J.Chr. Zuidweg

Vandaag even nagegaan hoe het precies zit met de bladaanhechting. Alle bladeren waren direct aan de steel gehecht uitgezonderd het onderste stel (zie laatste foto bij de waarneming). Dit lijkt Aarmunt te bevestigen?

vriendelijke groet en dank alvast!