Kiezelsprinkhaan/blauwvleugelsprinkhaan

Gestart door Rico Otten, augustus 07, 2019, 17:32:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rico Otten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Wim Bakker reageert eerst: 6 kiezelsprinkhanen en 1 blauwvleugelsprinkhaan. Later alleen blauwvleugelsprinkhanen. Wat is nu juist?
Op waarnemingen blauwvleugelsprinkhaan zeker.

Het betreft deze waarneming
https://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/176636981
Blauwvleugelsprinkhaan - Oedipoda caerulescens gezien op 2019-07-20 Molenhoek - NS-terrein
Foto's:














bij voorbaat dank Rico Otten

stevenvdb

Inderdaad 6 kiezels en 1 blauwvleugel. Ik denk dat Wim je uitdaagt om de Blauwvleugel eruit te halen. Kiezel heeft een veel 'gladder' halsschild dan blauwvleugel en kiezel heeft typische 'zwart-witte' sprieten. Lukt het je zo?

Gr, Steven

migratorius

Citaat van: stevenvdb op augustus 07, 2019, 17:40:46 PM
Inderdaad 6 kiezels en 1 blauwvleugel. Ik denk dat Wim je uitdaagt om de Blauwvleugel eruit te halen. Kiezel heeft een veel 'gladder' halsschild dan blauwvleugel en kiezel heeft typische 'zwart-witte' sprieten. Lukt het je zo?

Gr, Steven
En nog een kenmerk... Ik had dezelfde uitkomst, maar door naar de dijen te kijken (ik vond de kiel op het halsschild van de enige Blauwvleugel niet opvallend).

JanHein

Rico Otten

Leuk om uitgedaagd te worden, maar als leek zijn de verschillen zo minimaal, dat ik de handdoek in de ring gooi. Ik heb op internet de soorten bekeken, maar de verschillen zijn wat mij betreft nagenoeg niet te zien. Als ik de halsschilden vergelijk dan zijn er voor mij 2 opties blauwvleugelsprinkhaan wel foto 5  en foto 7. Graag het verlossende antwoord.

Henri van Dodeweerd

Ik ben ook een absolute leek. Maar de tip door naar de sprieten te kijken moet toch leiden naar het antwoord (foto 2).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

stevenvdb

Foto 2 is inderdaad de blauwvleugel, de rest is kiezel.

Gr, Steven

Rico Otten


Wim Bakker

Die goedkeuring van mij was een foutje. Waarschijnlijk bij een tweede validatieronde de kiezels even niet gezien.

Inderdaad is nummer 2 de blauwvleugelsprinkhaan. De rest is kiezelsprinkhaan.

Je foto's zijn zo goed dat je het aan de antennes alleen al kunt zien. De antennes van de kiezels zijn geblokt...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

migratorius

Citaat van: Rico Otten op augustus 07, 2019, 18:47:05 PM
Leuk om uitgedaagd te worden, maar als leek zijn de verschillen zo minimaal, dat ik de handdoek in de ring gooi. Ik heb op internet de soorten bekeken, maar de verschillen zijn wat mij betreft nagenoeg niet te zien. Als ik de halsschilden vergelijk dan zijn er voor mij 2 opties blauwvleugelsprinkhaan wel foto 5  en foto 7. Graag het verlossende antwoord.
Ik ben qua sprinkhanen ook een leek! Bij de tweede sprinkhaan zie je dat de bovenkant van de achterpoot een "stap" bevat, terwijl alle andere een gelijkmatige kromming vertonen.
Ik heb toevallig van het weekend ook naar Kiezelsprinkhanen gezocht en bleek er uiteindelijk maar één gefotografeerd te hebben...

JanHein

Rico Otten

Het verschil wat mijn foto's betreft is mij in ieder geval duidelijk geworden. Ik was teveel gefixeerd op het halsschild, terwijl de sprieten een duidelijk uitsluitsel geven. Vorig jaar een aantal malen deze plek bezocht en ook dit jaar weer. Ik ben héél erg blij dat ik eindelijk de kiezel heb kunnen vastleggen.
Iedereen bedankt voor zijn commentaar!!

Ben in de regel geen soortenjager, maar als er iets bijzonders wordt gezien in mijn "jachtgebied", dan wil ik die bijzonderheid ook vastleggen. Zien is voor mij niet voldoende, iedereen kan wel zeggen "ik heb gezien" , zien is geloven, als je een naam hebt, maar ik ben niet zo van het geloven, meer van het zien en het zien is een foto, hoe slecht dan ook.

tekenaar

dat doe ik ook zo, en daarbij wil ik dan graag zelf de soort kunnen herkennen. Alleen iemand anders die me verteld dat ik de goede heb gefotografeer is voor mij niet zo veel waard, tot ik het zelf ook zie :D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

migratorius

Met alleen zien was ik er bij deze sprinkhanen ook niet uitgekomen.

JanHein