Witte vlierschorszwam?

Gestart door Arno van Stipdonk, januari 22, 2006, 11:42:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Twee soorten welke ik recent heb waargenomen heb ik nog niet op ingevoerd omdat ik niet zeker ben van de naam. Ik denk zelf aan Witte vlierschorszwam maar ben er niet zeker van. Er zijn weinig duidelijke foto's te vinden van deze soort. Het zijn twee waarnemingen in verschillende gebieden, maar beide in een nat loofbos op voedselrijke bodem. Beide dus ook op loofhout.


Soort 1 twijfel ik het meest, lijkt ook wel op Lindeschorszwam of iets dergelijks.

Foto 1 is gemaakt in De Krang

Arno van Stipdonk

Foto 2 is gemaakt in Wijfelterbroek, een echt moerasbos. Echter wel op een iets hoger stuk gemaakt waar het iets droger is.

Cees Veenema

Hallo Arno,

De Vlierschorszwammen die ik gevonden heb zaten op dood hout zonder of nagenoeg zonder schors.
Hoe was dit bij deze ?
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Bij foto 1 is volgens mij de schors wel eraf, maar bij foto 2 nog niet.
Je ziet sommige stukjes wel loszitten.

han.endt

#4
Ik weet niet wat het zijn. Wel weet ik dat het geen Witte vlierschorszwammen zijn. Die ziet er namelijk uit alsof het hout gedeeltelijk is witgekalkt. En inderdaad op het kale hout.

Arno van Stipdonk

Bedankt voor je reactie Han.
Ze zijn erg lastig om op naam te brengen. Jammer maar helaas.

Cees Veenema

CiteerIk weet niet wat het zijn. Wel weet ik dat het geen Witte vlierschorszwammen zijn. Die ziet er namelijk uit alsof het hout gedeeltelijk is witgekalkt. En inderdaad op het kale hout.
Bij onderstaande waarneming was trouwens het hout nog lang niet kaal.  
copyright berust bij: Ali Rinzema  
plaats: Tietjerk - Landgoed Vijversburg  
datum: 02-11-2005  
kleed: onbekend  
geslacht: onbekend  
bijzonderheden:  
Groet,

Cees

han.endt

Laat ik het zo zeggen: ik heb de soort alleen op kaal hout gezien.

Arno,

Op de eerste foto: Hypochnicium (Corticium) vellereum? Misschien daar zoeken?

Arno van Stipdonk

Winterelfendoekje, het zou kunnen maar helaas kan ik daar ook niet echt iets over vinden. Ook niet in mijn boeken. Bedankt voor het meedenken Han.

Dinant Wanningen

hoi,

Foto 1 is denk ik Cerocoticium confluens ziekenhuis boomkorst is een erg  
         variabele soort in kleur en vorm.

Foto 2 weet ik niet.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Hoi Dinant,

Is inderdaad weer een heel andere vorm en kleur dan ik normaal gevonden heb. Bedankt voor de info.

Dinant Wanningen

Hoi,

Aan de bovenkant van de foto (buitenrand zwam) kun je nog de meest voorkomende kleur zien altijd even naar uitkijken in het veld.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

#12
Vandaag denk ik de soort wel gevonden te hebben. ^_^
En de boom was in dit geval ook zonder schors. (dit hoeft volgens mij niet altijd, heb ook foto's gevonden op internet waar de schors wel nog op de boom aanwezig was).

Arno van Stipdonk


Erna Haarman

#14
Dag Arno,

Als dit geen Vlierschorszwam is ben ik Erna Haarman niet !
Groetjes Erna Haarman

Arno van Stipdonk

Ok, dank je voor je reactie Erna.