op voeg oude muur

Gestart door Willy, augustus 06, 2019, 13:45:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177557746/.
1 Rode Kalksteenkorst - Protoblastenia rupestris
datum: 2019-08-06
locatie: Dedemsvaart (OV)

foto's:



op de voeg van een oude muur groeit deze. Obsidentify zegt Rode kalksteenkorst,klopt dit??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

lukasverboom

Geen rode kalksteenkorst in ieder geval. Ik zie volgens mij muurzonnetje en kleine citroenkorst, met ernaast berijpte kroontjeskorst, kalkschotelkorst en... kleine schotelkorst?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

H Timans

Citaat van: lukasverboom op augustus 06, 2019, 17:19:27 PM
Geen rode kalksteenkorst in ieder geval. Ik zie volgens mij muurzonnetje en kleine citroenkorst, met ernaast berijpte kroontjeskorst, kalkschotelkorst en... kleine schotelkorst?
Leuk plakkaatje dit! Ik ben het met het meeste met je eens Lukas, maar ik zie nog wat andere dingen meen ik.
Als je linksboven kijkt, zie je donkere apo's in het witte thallus die berijpt zijn, aan de linkerzijde zie er meer in ontwikkeling. Ik vind dat kloppen voor Rond Dambordje, al is het thallus een beetje atypisch, maar het is natuurlijk ook een gruwelijk variabele soort!
De gele schoteltjes vind ik duidelijk Kleine Geelkorst. Op prent twee meen ik i.p.v. Kleine Schotelkorst, de witrandschotelkorst te herkennen (gezien het milieu ook te verwachten). Op dezelfde prent zie ik ook nog zwart-op-wit korst (helemaal rechts).
Op prent 1 had ik berijpte kroontjeskorst helemaal niet eens opgemerkt maar inderdaad, ook die is er!
Ik denk dan nog helemaal rechts een Steenschubje te zien. Ik vind het het meest op Metaalsteenschubje lijken. Het is het waard om daar een uitsnede van te maken en een aparte waarneming, het is een vrij zeldzame soort namelijk.
Altijd leuk al die soorten op een paar vierkante centimeter.
Mvg Harold Timans