vraag over Planuncus tingitanus s.l.

Gestart door tuinier, augustus 04, 2019, 11:43:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

tuinier

In de afgelopen 2 zomers (vooral bij hittegolven) komen op mijn tuintafel bezoekers.
Na veel rondzoeken ben ik er zo goed als zeker van dat het om Planuncus tingitanus s.l. gaat.

Mijn vraag hier over is: Kunnen deze binnenshuis voorkomen?
Met andere woorden... bestrijden of niet?

arpwifi

Deze kunnen zich binnen niet voortplanten, maar ze zijn wel min of meer op de warmte van onze gebouwen aangewezen om (prettiger) te overleven (van oorsprong Noord-Afrikaanse soort), dus ze zitten inderdaad vaak in tuinen en parken tegen onze gevels aan en komen dan ook wel eens binnen. Vergelijk het met een verdwaalde langpootmug die op het licht afkomt - heeft niks in huis te zoeken, maar komt wel binnen.

Er is met de Barnsteenkakkerlak overigens nog een tweede "nieuwkomer" die er enigszins op lijkt (volwassen dieren in elk geval) en die ook graag binnenkomt, dus een foto is wel handig als je de soort wilt weten.

Bestrijden hoeft in elk geval niet. Gewoon weer buitenzetten, net als andere insecten die op het licht komen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

tuinier

#2
Dank je voor de snelle reactie.
Ik hoopte al dat het niet nodig was om ze te bestrijden.
Met deze bevestiging zal ik de bezoekers op mijn tuintafel dan ook niet meer zo argwanend bekijken ;)

Ik heb uitsluitend de mogelijkheid om een foto van een dood (geslagen) exemplaar te maken.
Ik weet niet of daar wat mee te doen is?
Natuurlijk zou ik er wel redelijk makkelijk een paar kunnen proberen te lokken. Ze kunnen op warme avonden behoorlijk talrijk zijn ;)

arpwifi

Bekijk anders zelf op internet even foto's van de twee. Ectobius vittiventris is groter, heeft langere dekschilden (duidelijk tot voorbij de achtrlijfspunt) en een effen donkerbruine kop. Planuncus tingitanus s.l. heeft kortere dekschilden die vooral bij de vrouwtjes het achterlijf net niet helemaal afdekken en een wit dwarsbandje bovenop de schedel tussen de ogen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

tuinier


arpwifi

Zou je eventueel een waarneming willen invoeren voor jullie vindplaats, of anders mij per PM of mail laten weten wat de locatie is? Het is een nieuwe soort voor Nederland en we willen graag zo goed mogelijke volgen hoe de verspreiding zich voortzet.

Heb je ook nimfen gezien?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]