Kiekendief of buizerd

Gestart door kelly89, augustus 01, 2019, 20:38:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

kelly89

Hallo, bij twijfel is het meestal een buizerd maar bij deze heb ik toch nog meer twijfel haha.

Ik denk namelijk dat het een bruine kiekendief is, klopt dit?

Waarneming was in de oranjepolder hoek van holland.

Klik op de afbeelding voor een grotere foto











Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

kelly89

Top bedankt  :duim: ga ik hem straks invoeren.

gbeersma

Andersom is nog beter, dus eerst invoeren (dat de naam dan misschien nog niet goed is geeft niet) en dan de waarneming doorsturen naar het forum. Dan zijn voor de beantwoorders meteen alle gegevens bekend, dus bijv. op welke datum de waarneming gedaan is.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op augustus 01, 2019, 20:58:43 PM
Andersom is nog beter, dus eerst invoeren (dat de naam dan misschien nog niet goed is geeft niet) en dan de waarneming doorsturen naar het forum. Dan zijn voor de beantwoorders meteen alle gegevens bekend, dus bijv. op welke datum de waarneming gedaan is.

En scheelt ook geheugenruimte op de server. Nu komen de foto's straks twee keer op de server te staan* = dubbele geheugenruimte!

*Eén keer hier en één keer bij de waarneming zelf
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op augustus 01, 2019, 21:41:07 PM

En scheelt ook geheugenruimte op de server. Nu komen de foto's straks twee keer op de server te staan* = dubbele geheugenruimte!

*Eén keer hier en één keer bij de waarneming zelf
Sinds ik kan zien hoe vaak mijn eigen foto's worden bekeken vraag ik me af waarom ik ze nog plaats. 10 views is al heel wat en die zijn dan nog goeddeels van mezelf ook. Kost dat niet onnodig geheugenruimte? Waar doen we het nog voor?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Citaat van: Oenanthe op augustus 01, 2019, 21:48:17 PMWaar doen we het nog voor?
Wat mij betrft: voor de omvang van de dataset. Hoe groter die set, hoe meer grip je krijgt op variatie binnen een soort of vorm, iets waarvan bekend is dat het stelselmatig onderschat wordt. Meer van hetzelfde is zo vaak stiekem toch meer van iets anders.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op augustus 01, 2019, 21:41:07 PMEn scheelt ook geheugenruimte op de server. Nu komen de foto's straks twee keer op de server te staan* = dubbele geheugenruimte!

*Eén keer hier en één keer bij de waarneming zelf

Citaat van: Oenanthe op augustus 01, 2019, 21:48:17 PMSinds ik kan zien hoe vaak mijn eigen foto's worden bekeken vraag ik me af waarom ik ze nog plaats. 10 views is al heel wat en die zijn dan nog goeddeels van mezelf ook. Kost dat niet onnodig geheugenruimte? Waar doen we het nog voor?

Waarneming.nl is primair een waarnemingensite en geen fotosite voor 'mooie plaatjes'. Foto's op waarneming.nl dienen dan ook in principe vooral ter documentatie/ondersteuning van de waarneming. Daarbij geldt dat een waarneming zonder foto meestal niet te beoordelen is. Ik plaats zelf regelmatig foto's waarop een soort eenduidig herkenbaar is, maar die verder geen schoonheidsprijs verdienen. Dat hoeft ook niet: als de soort er maar goed herkenbaar op staat.

Overigens: het is niet verboden 'mooie plaatjes' te plaatsen...  :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Stel je ziet een soort op een plek van waar hij totaal niet bekend is. Er staat geen foto bij. Dus geen bewijs. Tien jaar later loopt er van die plek een atlasproject, of wil iemand daar een fabriek neerzetten o.i.d.. Jou waarneming-zonder-foto is niet te controleren en wordt daarom niet meegeteld.

Maar, als je wel een foto hebt ingevoerd en de soort is op die foto herkenbaar, dan ligt er toch een mooi stukje bewijsmateriaal.

Is een soort tientallen keren met foto ingevoerd van een plek, dan zal die een verdere waarneming-met-foto niet veel toevoegen, behalve ... als je het mis blijkt te hebben en er heel iets anders op de foto staat. Alweer, zonder foto was daar nooit iemand achter gekomen.

Hoevaak een foto wordt bekenen is hierbij van geen enkel belang. Daarvoor kan je beter op facebook of instagram zitten en "likes" sparen, waarna de foto in de eeuwigheid van de eindeloze timelines verzinkt. Waarnemingen invoeren kan je hier doen om zelf een online opschrijfboekje te hebben, waar bovendien anderen in kunnen "spieken", of om bij te dragen aan het verspreidingsbeeld van soorten, maar nauwelijks om veel "likes" te krijgen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

Zeker bij buitenland waarnemingen geld heel vaak waarneming-zonder-foto = niet te beoordelen = wordt nergens meegenomen in overzichten (behalve op de site zelf). Mijn ervaring als observado admin is dat goede waarnemers er in het buitenland vaker naast zitten, eenvoudigweg omdat ze de variatie binnen soorten niet kennen of bijvoorbeeld geen rekening houden met erop lijkende soorten die in eigen land niet voorkomen. Zonder foto is een buitenlandse waarneming alleen nog leuk voor jou eigen lijstje, niet voor buitenlandse verspreidingsonderzoeken.

De uitzondering hierop is wanneer je van iedere soort + regio een paar waarnemingen met foto invoert, waarmee je laat zien dat je de soort goed hebt gedermineerd, en dan in de buurt snel nog meer waarnemingen invoert die een grijs vinkje krijgen. Zo voer ik bijvoorbeeld muurhagedissen in bij verspreidingsonderzoek. Van ieder exemplaar een foto maken gaat dan haast niet :)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/