twee korstmossen of een deels verkleurd korstmos?

Gestart door vdvaart, juli 30, 2019, 22:47:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177214307/.
1 Gewoon Purperschaaltje - Lecidella elaeochroma
datum: 2019-07-30
locatie: Nieuwe Dordtse Biesbosch (ZH)

foto's:



Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest maken. Zie ik nu een gewoon purperschaaltje waarvan in het midden de zwarte apothecien bruin zijn gekleurd of groeit er precies in het midden van het purperschaaltje een ander korstmos?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Ja lijkt me afwijkend exemplaar Purperschaaltje. Schijnt meer voor te komen, oorzaak niet helemaal duidelijk. Leo Spier heeft er over geschreven. http://www.langeveldnatuurinbeeld.nl/wp-content/uploads/2017/04/Gewoon-purperschaaltje.pdf
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Interessant! Bedankt voor de reactie en verwijzing naar artikel Leo Spier. Nu ik je toch aan de lijn hebt...waarom zie ik steeds een wit randje rond het groengrijze thallus terwijl het prothallus zwart zou zijn? Zie je dat gewoon niet?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

#3
Ja, de 'juiste' prothalluskleur zie ik ook niet altijd. Bij jouw Purperschaaltje lijkt me idd het prothallus wittig. De schimmel van het korstmos 'loopt ahw voorop' bij de uitbreiding van het gehele korstmos.
Misschien dat wanneer twee thalli elkaar raken (wat vaak voorkomt), de raaklijnen tussen de twee individuen zwart zijn? Maar moet je dat dan een prothallus noemen?
Als je afbeeldingen van de soort googelt, zie je inderdaad bij losse exx. meestal een witte randzone (prothallus) en bij samengroeiende exemplaren een zwarte lijn waar ze elkaar raken.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Ga ik opletten! Al mijn recente foto's tonen een witte rand, die in de Veldgids moet ik weer eens nakijken, maar volgens mij ook wit.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Foto's in veldgids ook met wit prothallus, alleen bij contact andere soort/exemplaar zwart.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

#6
Als je Lecidella elaeochroma op zeer platte oppervlakken vindt hebben ze een zwartige zone aan de rand. Zie onderstaande foto's (die ik volgens mij weleens op het forum gezet heb; kan ik nu even niet naar zoeken).

Ik heb vaker moeite met het vinden van het prothallus op zachte substraten, ook met bijvoorbeeld Lecanora horiza/campestris op boomvoeten. Zou het kunnen dat dit dan onder de oppervlak van de schors groeit? Ik ga binnenkort denk ik eens proberen een sectie te maken van de schors net buiten een kolonie.

Citaat van: Pluijm op augustus 01, 2019, 10:36:47 AM
Foto's in veldgids ook met wit prothallus, alleen bij contact andere soort/exemplaar zwart.
Is een rand tussen twee exemplaren van korstmossen niet altijd zwart?

Ex. 1, op verf




Ex. 2, op harde gladde schors
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

vdvaart

Ik had met mijn huidige kennis van korstmossen waarschijnlijk beide voorbeelden van jou niet herkend als purperschaaltje Lukas. Heel andere kleuren...... Dat het prothallus onderhuids groeit kan ik me best voorstellen maar dan zou je een thallus zonder rand zien. Ik zie nu juist vaak purperschaaltje met een goed herkenbare witte rand. Misschien ontstaat die dus doordat het thallus vanuit het midden verkleurt (grijzig zou ik zeggen) en dan is die witte rand dus gewoon het nog niet verkleurde deel van het witte thallus? Hoe dan ook, de verwijzing naar een zwart prothallus in de beschrijving van gewoon purperschaaltje is niet behulpzaam want je ziet 'm kennelijk meestal niet.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lukasverboom

Citaat van: vdvaart op augustus 16, 2019, 22:52:21 PM
Hoe dan ook, de verwijzing naar een zwart prothallus in de beschrijving van gewoon purperschaaltje is niet behulpzaam want je ziet 'm kennelijk meestal niet.

Dat ben ik met je eens. :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Ik vermoed bij veel soorten die op harde substraten elkaar tegenkomen het zwarte randje een reactie is die overgroeien moet voorkomen. Ook op grote granietblokken van eeuwen oud kom je keurig afgebakende thalli tegen (door zwart afgebakend) van heel veel soorten, aangezien die al vele jaren in contact met elkaar staan zou je verwachten dat ze over elkaar heen groeien of op een gekke wijze vervloeien of elkaar uitroeien, maar ik heb dat nog nooit gezien bij dat soort aangrenzende korsten. Kennelijk kunnen ze de groei bij grenzen stoppen als overlevingstechniek.

Citaat van: vdvaart op juli 31, 2019, 17:07:31 PM
Interessant! Bedankt voor de reactie en verwijzing naar artikel Leo Spier. Nu ik je toch aan de lijn hebt...waarom zie ik steeds een wit randje rond het groengrijze thallus terwijl het prothallus zwart zou zijn? Zie je dat gewoon niet?
Ik meen trouwens bij jouw exemplaar op sommige plekken toch nog een zwartig randje buiten het witte prothallus te zien. Vooral in de rechterbovenhoek.
Mvg Harold Timans