Hoofdmenu

Streeplijsten

Gestart door Henriëtte T., juli 24, 2019, 19:35:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henriëtte T.

Dag!

Als beginnend waarnemer ben ik nog wat aan het wennen, maar vind het erg leuk om meer te leren. Ik registreer momenteel vooral wat er op mijn 6m2 balkon vliegt en kruipt. Las zojuist het topic over 'wat wel/ niet bijhouden', en mijn vraag sluit daar enigszins bij aan. In ieder geval fijn om te weten dat het vooral een persoonlijke voorkeur is, voor wat je bijhoudt.

Ik vroeg ik me namelijk af of de streeplijsten als een soort 'vaste bezoekers-lijst' gebruikt kan worden, en hoe deze zich dan verhoudt tot de 'gewone' lijst met waarnemingen: verschijnen deze dan ook in die lijst? Of is zo'n streeplijst alleen nuttig voor veldwerk?
Ik heb bv dagelijks een tot drie kauwtjes die wat komen eten en drinken, en bedacht dat ik de streeplijst wellicht dan als totaalhoeveelheid waarnemingen, opgeteld over een week, kan gebruiken. Vind het namelijk (nu nog?) wel erg leuk om te zien hoe vaak ik de vaste/ algemeen voorkomende bezoekers waarneem en hoe dat varieert in de tijd. Ik heb er in de informatie-sectie en op het forum over gelezen, maar begrijp het concept nog niet goed. Ben nu wat aan het experimenteren met hoe zo'n lijst werkt. Wellicht staat er al een eerder topic met dezelfde vraag, maar kon het via de zoekfunctie niet vinden.

Groet, Henriëtte
(http://waarneming.nl/users/182541)