Buizerds eten wormen

Gestart door Tinok, april 17, 2008, 13:20:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Gisteren hoorde ik van iemand dat buizerd vaak regenwormen eten. Daar moest ik wel om lachen. Zo'n stoere roofvogel en dan wurmen eten als of het een merel is. :lol:

Toen vroeg ik me later af hoe vangt hij die wormen dan? Trappeld hij net als een meeuw of een merel op de grond? Lijkt me niet handig met de klauwen. En hoe eet hij ze op. Zijn snavel is toch veel meer geschikt voor het uit elkaar plukken van kleine zoogdieren? Kan hij zo'n worm wel pakken? En hoeveel wormen moet zo'n groot beest wel niet eten om vol te zitten?:wacko:

Kortom klopt dit verhaal wel en zo ja hoe doet hij dit dan?    
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

harderbroek

CiteerHoi,

Kortom klopt dit verhaal wel en zo ja hoe doet hij dit dan?
Hoi,

Het verhaal klopt.
Vooral jonge buizerds doen dit en ook ad. in tijden van b.v. een slecht voedseljaar.

Nu zijn buizerds eigenlijk bijna alles eters van wormen,muizen,mollen,padden,kikkersvogels en ooit op nest een deel van een reekalf gevonden en een complete egel.
De laatse zijn zeker niet levend gevangen want buizerds zijn ook aaseters.

Wat de wormen betreft zie je dan de vogels onbeholpen trappelen.
Als je ooit de kans hebt om het te zien is het inderdaad een gekke gewaarwording, zeker als zo,n worm dan ook nog kruipt over de poten van een buizerd en deze dan niet weet wat hij/zij er eigenlijk mee aan moet.

m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Tinok

Hoi Rob,

Dank voor je beeldende uitleg. Ik ga er nu zeker op letten: trappelende buizerds weer wat nieuws!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankmeer

Ik heb altijd geleerd dat Buizerds vooral in de herfst wormen eten.
Frank van der Meer

harderbroek

CiteerIk heb altijd geleerd dat Buizerds vooral in de herfst wormen eten.
Nee hoor Frank,

Ik heb ze het ook zien doen in juli augustus.
Maar dat zijn dan meestal de jonge beesten.

Althans in Flevoland
groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland