Hoofdmenu

Vink?

Gestart door huysse, april 14, 2008, 13:06:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Buiten leek het niet typisch een vink, mijn eerste reactie op de foto was: toch een vink: maar ik houd toch mijn twijfels.
Erg donker op de stuit en erg veel wit aan de staart.
Nog afgezien van het feit dat ik vinken eigenlijk nooit op draad of gaas zie zitten.

Marijke

huysse

en

huysse

en

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

huysse

Dat is snel!
Terechte twijfels dus!
Met dank.

marijke

laatvlieger

Marijke,

Heb je een goede vogelgids? Zoals de ANWB vogelgids van Svensson et al.?
Probeer in dat geval eens op mijn manier te determineren:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43195&

En kijk eens of je er dan wel uitkomt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

Ik liep vast met die hele witte staartranden.
In mijn Peterson wordt gesproken over "witte vederranden" voor de Kneu, maar dan verwacht ik niet zoveel wit.
In een ander boekje (Elsevier) niets over wit aan de staart en plaatjes in beide boeken laten het ook niet of niet zo zien als op mijn foto's.
Wat dat betreft klopte de Vink nog het beste, maar weer niet zo met de rest!

In ieder geval bedankt!

Marijke

laatvlieger

CiteerIk liep vast met die hele witte staartranden.
In mijn Peterson wordt gesproken over "witte vederranden" voor de Kneu, maar dan verwacht ik niet zoveel wit.
In een ander boekje (Elsevier) niets over wit aan de staart en plaatjes in beide boeken laten het ook niet of niet zo zien als op mijn foto's.
Wat dat betreft klopte de Vink nog het beste, maar weer niet zo met de rest!

In ieder geval bedankt!

Marijke
Aha, ja ik begrijp denk ik wel dat je je tussen de vink en een kneu kunt vergissen. Zo op het eerste gezicht hebben ze inderdaad wel wat van dezelfde kenmerken. De verschillen die er zijn zijn wat minder eenvoudig te beschrijven. Overigens zou ik als ik jou was toch echt overwegen om die ANWB gids te kopen. Daar lukt het vast veel beter mee om vogels op naam te brengen. Gewoon omdat de tekeningen wel levensecht zijn i.t.t. heel veel andere gidsen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

Soms denk ik wel eens dat jullie aandelen hebben..... :D

Marijke

Theovanv

Citeer
CiteerIk liep vast met die hele witte staartranden.
In mijn Peterson wordt gesproken over "witte vederranden" voor de Kneu, maar dan verwacht ik niet zoveel wit.
In een ander boekje (Elsevier) niets over wit aan de staart en plaatjes in beide boeken laten het ook niet of niet zo zien als op mijn foto's.
Wat dat betreft klopte de Vink nog het beste, maar weer niet zo met de rest!

In ieder geval bedankt!

Marijke
Aha, ja ik begrijp denk ik wel dat je je tussen de vink en een kneu kunt vergissen. Zo op het eerste gezicht hebben ze inderdaad wel wat van dezelfde kenmerken. De verschillen die er zijn zijn wat minder eenvoudig te beschrijven. Overigens zou ik als ik jou was toch echt overwegen om die ANWB gids te kopen. Daar lukt het vast veel beter mee om vogels op naam te brengen. Gewoon omdat de tekeningen wel levensecht zijn i.t.t. heel veel andere gidsen!
Is de Kneu ook niet familie van de Vink?
Theo van Veenendaal

laatvlieger

CiteerSoms denk ik wel eens dat jullie aandelen hebben..... :D

Marijke
haha, ja was het maar zo'n feest. Toch is dat wel het beste boek wat er op het moment te krijgen is, echt de moeite waard.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citeer
Citeer
CiteerIk liep vast met die hele witte staartranden.
In mijn Peterson wordt gesproken over "witte vederranden" voor de Kneu, maar dan verwacht ik niet zoveel wit.
In een ander boekje (Elsevier) niets over wit aan de staart en plaatjes in beide boeken laten het ook niet of niet zo zien als op mijn foto's.
Wat dat betreft klopte de Vink nog het beste, maar weer niet zo met de rest!

In ieder geval bedankt!

Marijke
Aha, ja ik begrijp denk ik wel dat je je tussen de vink en een kneu kunt vergissen. Zo op het eerste gezicht hebben ze inderdaad wel wat van dezelfde kenmerken. De verschillen die er zijn zijn wat minder eenvoudig te beschrijven. Overigens zou ik als ik jou was toch echt overwegen om die ANWB gids te kopen. Daar lukt het vast veel beter mee om vogels op naam te brengen. Gewoon omdat de tekeningen wel levensecht zijn i.t.t. heel veel andere gidsen!
Is de Kneu ook niet familie van de Vink?
Nou ja, ze vallen beide binnen de vinkachtigen (Fringillidae), maar het zijn wel twee heel verschillende Genera: Fringilla (vink) en Carduelis.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

MarianneW

Citeer
CiteerSoms denk ik wel eens dat jullie aandelen hebben..... :D

Marijke
haha, ja was het maar zo'n feest. Toch is dat wel het beste boek wat er op het moment te krijgen is, echt de moeite waard.
En mochten jullie stiekum tóch aandelen hebben....
Vanmiddag de ANWB gids gekocht, (inderdaad hij is echt duidelijk) als goede aanvulling op de gids "Welke vogel is dat" van Detlef Singer, die ik ook veelvuldig raadpleeg.
En toen heb ik meteen bij BOL.COM in de ramsj de gids "Vogels in de vlucht" besteld, ik was toch bezig ;-).
Vervolgens het determinatie topic goed doorgelezen en wat quizjes gedaan, mét de ANWB gids ernaast. Ben er blij mee!
Marianne

Dorine

CiteerMarijke,

Heb je een goede vogelgids? Zoals de ANWB vogelgids van Svensson et al.?
Probeer in dat geval eens op mijn manier te determineren:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43195&

En kijk eens of je er dan wel uitkomt.
Heel erg leerzaam dat samen determineren.
Sinds kort ben ik ook in het bezit van de ANWB vogelgids,
dus misschien komt het met mij ook nog ooit goed :grin:  
Dorine van Asten
peregrines.nl

huysse

Hoe hebben al die mensen het vroeger toch geleerd toen er nog geen ANWB vogelgids was?  :o

Marijke

frankneijts

CiteerHoe hebben al die mensen het vroeger toch geleerd toen er nog geen ANWB vogelgids was?  :o

Marijke
The hard way.......  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

Eerst veldwerk, dan huiswerk, eerst per (vaste!)telefoon familie voor je verjaardag uitnodigen, vervolgens die dag per vaste telefoon uitgenodigd worden naar die Gestreepte Strandloper te gaan, en vervolgens toch even door naar die Kwak: bellen dat het ietwat later wordt kon toen nog niet: héérlijk)....

Alle boekjes en cassettebandjes met (trektel)geluiden verslinden (vooral de Franse en de Duitse: 'Steinkauz, baltsruf: im hintengrund ein Zilbzalb', kan ze dromen),

En vooral veel vragen 'wat is dat en waarom dan?'
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Theovv

#17
Citeer
Citeer
CiteerSoms denk ik wel eens dat jullie aandelen hebben..... :D

Marijke
haha, ja was het maar zo'n feest. Toch is dat wel het beste boek wat er op het moment te krijgen is, echt de moeite waard.
En mochten jullie stiekum tóch aandelen hebben....
Vanmiddag de ANWB gids gekocht, (inderdaad hij is echt duidelijk) als goede aanvulling op de gids "Welke vogel is dat" van Detlef Singer, die ik ook veelvuldig raadpleeg.
En toen heb ik meteen bij BOL.COM in de ramsj de gids "Vogels in de vlucht" besteld, ik was toch bezig ;-).
Vervolgens het determinatie topic goed doorgelezen en wat quizjes gedaan, mét de ANWB gids ernaast. Ben er blij mee!
Hey, Dat is precies hetzelfde als ik! Grappig :lol:  Ik had ook als eerst de gids van Detlef Singer, nu gecombineerd met de ANWB gids erbij, is een goede combi en heb ook bij Bol.com Vogels in de vlucht besteld, wel even een weekje wachten maar heel goedkoop nu! :D Wat voor quizjes heb je gedaan? Staan die op internet? Want ik kan ook best even wat oefenen. En ik ga proberen meer geluiden te leren, want dat is ook belangrijk om te weten welke vogel je ziet als hij verder wegzit :)

frankmeer

CiteerWat voor quizjes heb je gedaan? Staan die op internet? Want ik kan ook best even wat oefenen.
http://www.bavarianbirds.de/what/cbirding_e.html
Deze is wel leuk.
Frank van der Meer

Theovanv

#19
Citeer
CiteerWat voor quizjes heb je gedaan? Staan die op internet? Want ik kan ook best even wat oefenen.
http://www.bavarianbirds.de/what/cbirding_e.html
Deze is wel leuk.
Dank je, leuke quiz :) Ik had op beginner op alle niveaus alles in 1 keer goed zonder boekje, behalve de Oehoe, daar had ik 2 pogingen voor nodig ;) Ik dacht dat je met de niveaus ook meteen alle moeilijkheidsgraden had gehad, maar dat is dus niet zo, advanced en expert zal een stuk lastiger worden.
Theo van Veenendaal

pinky111nl

De eerste levels zijn nog te doen, maar daarna wordt die wel heeeel snel moeilijker. Echt vogelfoto's van soorten waar ik nog nooit van gehoord heb...

groetjes, Judith

ps wel een uitdaging natuurlijk  :gap:  
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Tinok

Inderdaad, het eerste level van beginners is echt makkelijk maar bij level 3 maken ze zowel de soort als de keuze veel lastiger. Maar wel leuk om te oefenen. Ik had totaal 1027 punten. Ging mis bij een paapje en een ortholaan... Die heb ik ook nog niet in het echt gezien.

grzzz Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Theovanv

CiteerInderdaad, het eerste level van beginners is echt makkelijk maar bij level 3 maken ze zowel de soort als de keuze veel lastiger. Maar wel leuk om te oefenen. Ik had totaal 1027 punten. Ging mis bij een paapje en een ortholaan... Die heb ik ook nog niet in het echt gezien.

grzzz Tinok
Level 3 van beginner gaat nog wel, maar bij advanced en expert wordt het pas echt moeilijk :P
Theo van Veenendaal

evertdirks

Die meeuwen , ik krijg ze er niet in .
Wel erg leuk om te doen.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Weia

CiteerHoe hebben al die mensen het vroeger toch geleerd toen er nog geen ANWB vogelgids was?
Toen was er... Dat zal voor iedereen anders zijn, bij was er daarvoor de Jonsson en daarvoor de Peterson en daarvoor een eerdere druk (1958) van de Peterson. In die laatste stond een deel van de vogels in zwartwit, fantastisch om ze dan eens in het echt te zien, een geoorde fuut bijvoorbeeld. Dus het was toen moeilijker determineren maar er was ook meer verrassing!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Laten we het belang van zo'n gids ook niet overdrijven in die zin dat met de aanschaf ervan de problemen van een beginnende (en gevorderde..) vogelaar niet meteen zijn opgelost. Elke beginnende vogelaar (en vaak ook gevorderde..) heeft op zijn tijd problemen met héél gewone soorten, laat staan met zeldzame en/of ècht moeilijk herkenbare. Wie dit forum enige tijd volgt komt de voorbeelden daarvan bij bosjes tegen. Daar zijn vogels bij die zelfs in de alleroudste veldgidsen al luid en duidelijk stonden afgebeeld. In de nieuwere natuurlijk nòg beter maar blijkbaar helpt dat niet. Vogels hebben nu eenmaal de vreselijk onhebbelijke gewoonte niet stil te zitten waarbij de zogenaamd kenmerkende tekening in 1 keer absoluut niet meer lijkt op die in zelfs de beste boekjes. Altijd vliegen ze weg op het moment dat je ze eens lekker in mooi licht wilt gaan bestuderen waarbij hun vluchtbeeld voor geen meter lijkt op de tekening in jouw gids, àls het vluchtbeeld er al in staat. Ze verschieten regelmatig van kleur onder invloed van het licht en, in een veel gevallen, doen de jonkies er járen over om ook maar iets op hun ouders te willen gaan lijken waarbij de meisjes zich dikwijls weer willen onderscheiden van de jongetjes.
Dat past niet allemaal in 1 gids, ook niet in de ANWB. Feitelijk alleen maar in dat eeuwig 'onaffe' boek dat gedurende vele jaren van 'try & error' in je kop ontstaat en waar helaas geen uitgever voor te vinden is.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citeer
CiteerWat voor quizjes heb je gedaan? Staan die op internet? Want ik kan ook best even wat oefenen.
http://www.bavarianbirds.de/what/cbirding_e.html
Deze is wel leuk.
idd leuk!

bij de arabische woestijnhoen haak ik af...

Heel externaliserende man uithangend:  volgens mij zit er een foutje in. Ik zie tot 2 keer toe een kleine zwaan, met kenmerkend geel snavelpatroon, maar in de quiz is het antwoord fluitzwaan... Begrijp me niet verkeerd, de quiz weet er meer dan ik, maar deze had ik goed!
groet!
Gert Veurink



pinky111nl

CiteerFeitelijk alleen maar in dat eeuwig 'onaffe' boek dat gedurende vele jaren van 'try & error' in je kop ontstaat en waar helaas geen uitgever voor te vinden is.
:lol:  :lol:  :lol:  
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

evertdirks

#28
CiteerDat past niet allemaal in 1 gids, ook niet in de ANWB. Feitelijk alleen maar in dat eeuwig 'onaffe' boek dat gedurende vele jaren van 'try & error' in je kop ontstaat en waar helaas geen uitgever voor te vinden is.
Maar gelukkig heeft dat onaffe boek wel de geweldigste crossindex met eigen adaptiefilter dat er is :duim: .
Vragen en twijfels als zou het niet en het lijkt wel op worden in mijn versie meestal vlekkeloos beantwoord.
Slechts de echte rare eenden in de bijt (gelukkig weet het boek dan al dat het eenden zijn) kosten de nodige moeite.

Maar eens gezien en dedetermineerd is gelijk weer vast gelegd en opgenomen in het systeem. :grin:


B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.