behandeling tekenbeet, hoelang antibiotica

Gestart door Janet., juli 24, 2019, 12:17:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Janet.

Hallo,
Ik heb een tekenbeet opgelopen en de teek zat er zeker meer dan 2 dagen (ik had niet goed gekeken!), er was een rode cirkel oma beet heen. `ik heb nu antibiotica, amoxicilline 500mg, voor 1 week. Ik denk zelf dat dat te weinig is. Er zijn verschillende richtlijnen, de een zegt minimaal 2 weken, de ander zegt minimaal 6 weken. Zal ik om 5 weken erbij vragen? En is dit middel het beste of niet?
Alvast dank!

bas.drost96

Dit is geen medisch forum. Voor dit soort vragen moet je naar de huisarts gaan, die heeft er immers voor gestudeerd! Toen ik zelf een rode kring had, heb ik 1 week antibiotica gekregen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

migratorius

Bas – maar volgens mij is deze huisarts nogal voorzichtig geweest.

Ik heb twee keer na een tekenbeet antibiotica geslikt: drie weken doxycycline (400 mg/dag).
De eerste keer had ik een zeer indrukwekkende rode cirkel rond de beet (pas een paar weken na de beet!); de tweede keer heb ik als voorzorg antibiotica gekregen. Men is in Duitsland niet voorzichtig (meer)!

Doxycycline is in Duitsland de standaardbehandeling voor Erythrema migrans; overigens lijken veel mensen 10-21 dagen 200 mg te krijgen, wat ook aanbevolen wordt. Hoewel veel mensen er problemen mee krijgen (allergie voor zonlicht etc) kon ik er prima mee leven.

Voor amoxilline wordt 10-21 dagen 3 x daags 500 mg aanbevolen, hoewel ik ook (veel) hogere hoeveelheden lees (bv 3 x 1000 mg). Dit middel wordt voor kinderen en zwangere vrouwen aanbevolen.

JanHein

Cygnus

Citaat van: bas.drost96 op juli 24, 2019, 12:55:25 PM
Dit is geen medisch forum. Voor dit soort vragen moet je naar de huisarts gaan, die heeft er immers voor gestudeerd! Toen ik zelf een rode kring had, heb ik 1 week antibiotica gekregen.

Op dit forum zijn waarschijnlijk relatief veel mensen die ervaring hebben met een tekenbeet. Daarom is het helemaal zo gek nog niet om juist hier ervaringen uit te wisselen. In Nederland weet men relatief weinig over teken. Iedereen heeft het alleen maar over Lyme. Een net zo grote bedreiging voor de gezondheid is het oplopen van FSME, dit kun je in een groot deel van Europa krijgen. Daar kun je je tegen laten inenten. De adviezen die daarover in Nederland worden gegeven komen er op neer dat je je pas in hoeft te laten enten als je ergens langer dan drie weken verblijft waar teken met FSME voorkomen. Dit is op zich vreemd, want op de eerste dag van je vakantie/verblijf kan je al gebeten worden, zeker als je, zoals de meesten op dit forum, relatief veel in de natuur ophoudt en al helemaal in de zomer. Ik woon zelf in Estland en heb ik de zomer na een bezoek aan het bos soms tot wel 10 teken per dag moeten verwijderen.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

tekenaar

na iedere tekenbeet antibiotica lijkt me geen doen. Ik zou afwachten of er een besmetting is, (rode cirkel - niet een rood jeukend bultje want dat heb je zowieso van een teek). Dosering en tijdsduur zou ik aan een arts overlaten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gbeersma

Paul, als je reactie over FSME gaat: dat is geen bacterie maar een virus, dus antibiotica zullen daar sowieso niet tegen helpen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Giel van der Pluijm

Ik heb zelf 4 jaar Lyme gehad, na een kuur met kinine en grapefruit was ik in een maand van al mijn klachten af. Het hele verhaal, incl. reacties staat op het lymeforum. Wel eerst inschrijven anders kun je het niet lezen, rubriek succesverhalen.

josierichard

Het kan zijn dat er nog andere, natuurlijke middelen nodig zijn om je weerstand te verbeteren, alleen zal een dokter daar niks mee doen. Belangrijk bij een antibioticumkuurtje is om er een vitamine B-complex bij te slikken en je darmen weer  herstellen met probiotica.