Diervriendelijke tuin

Gestart door Elze de Gier, november 16, 2019, 16:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elze de Gier

Sinds een klein jaar zijn we in het rijke bezit van een tuin. De ideale plek dicht bij huis om, bij weinig tijd, toch even beestjes te zoeken als springstaarten, wantsen, wormen, spinnen, enz.

Wat we graag willen is:
- zoveel mogelijk dieren in de tuin (al is het middenin de stad)
- een plek waar vogels zich kunnen verschuilen (voor een grote boom is geen ruimte)
- het liefst inheemse planten en struiken

Voor de duidelijkheid: de tuin is zo'n 5x5 meter en er zit een vijver in van ongeveer 3x3meter. Zie de bijlage voor een grove schets. Het vlonder zal grotendeels verwijderd worden.

We krijgen graag wat advies over de planten en struiken die geschikt zijn (of een boekentip...). Wie helpt? :)
~voorheen Gierzwaluw07~

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Elze de Gier

Dank voor je tips, Ted.
Het Vivara magazine hebben we bewaard, staan wat nuttige plantentips in.
En de vijver is op zich goed zoals die nu is, maar het kan nooit kwaad om er nog eens wat over te lezen  :duim:
~voorheen Gierzwaluw07~

Jacob Molenaar

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wellicht is dit wat?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

tekenaar

#4
Origano is een geweldige Europese (ik denk ook in NL inheemse) plant die vlinders en zweefvliegen aantrekt. Bloeit mooi en zaait zich veel te goed uit, maar dan heb je ook wat over voor de keuken. Liefst in de volle zon zetten.

Ik heb zelf net vlier in mijn tuin geplant, zowel de natuurlijke (een kiemplantje wat ik twee jaar opzettelijk over het hoofd heb gezien en toen verplaatst), als de cultivars Black Beauty (donker blad) en Black Lace (donker blad als pieterselievlier). Die schijnen zo sterk gepigmenteerd te zijn dat je er roze vlierbloesemsiroop van kan maken. Ga ik vast proberen. Vlier trekt tijdens de bloei insecten aan (met name zweefvliegen en kevers), en later komen vogels op de bessen af (hier vooral zwartkop). Dit is m.i. een erg ondergewaardeerde tuinplant. Persoonlijk vindt ik de donkere cultivars boeiender als de geelgroene (die zien er in mijn ogen wat ziekelijk uit). Er zijn ook cultivars die rechtopstaande stengels hebben: heel hoog en smal. Die hebben namen als Black Tower. Kwestie van smaak en een goede keuze voor de beperkte ruimte. Vlier kan je altijd snoeien als hij te groot wordt. In de winkel ziet hij er vaak onooglijk uit, maar dat hinderd niet. Geef hem een jaar of 2-3 om wat uit te groeien.

Wilde rozen soorten zijn ook een erg interessante optie, met name voor hommels en de bottels later voor groenlingen. Ze hebben veel stuifmeel, maar geen nectar: dus geen plant voor vlinders. Rozen-cultivars hebben meestal gevulde bloemen waarbij de meeldraden zijn vervormd tot extra bloemblaadjes: die hebben voor insecten niets te bieden. Wilde rozen bloeien prachtig, geuren dan ook, maar de bloeitijd is kort. Hier bij mij is bergroos een optie, maar die is in NL niet inheems (bergroos heeft prachtig grijzig blad, waardoor hij ook buiten de bloei apart oogt). Vermijd de invasieve Rosa multiflora en Rosa rugosa. Zou duinroos te krijgen zijn?

Gelderse roos is een leuke, omdat de bessen blijven hangen tot na de eerste vorst. Dan is het een magneet voor pestvogels (moeten die wel in de buurt zijn, natuurlijk).

Kamperfoelie trekt pijlstaartvlinders aan en geurt heerlijk in de avond.

Klimop is ook aantrekkelijk vanwege stuifmeel en bessen, maar dan moet je hem flink laten uitgroeien, anders bloeit hij niet. Je kan daar een trucje mee uithalen: neem een klimoptak van het type wat bloemen vormd (met smalle, niet-handvormige blaadjes). Stek die (kan in water, je kan ook proberen hem direct te planten en dan de grond vochtig houden). Klimop heeft moeite om van de "bloeiende takken" terug te gaan naar "klimmende takken", dus het resultaat van deze stek wordt een niet-klimmende bolvormige, wintergroene struik, die in de bloeitijd insecten aantrekt. Af en toe lukt het hem toch een klimmende rank te maken: geeft niets, kan je laten groeien of wegsnoeien naar wens.

Succes!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Elze de Gier

Fijn, zo;n uitgebreid antwoord, Paul! Daar kunnen we zeker wat mee!  :duim:
~voorheen Gierzwaluw07~

sheikhfrost

Wij hebben een groot stuk land met allerlei wilde bloemen, bomen en struiken voor allerlei dieren. Bramen en moerbei voor de wilde bijen en hommeltjes. We hebben ook 20+ volkjes honingbijen die de frambozen moeten bevruchten, maar die staan zo ver mogelijk van dit stuk land af. Vlinderstruiken, ruwe struik-en takkenwallen voor de vogeltjes en egels en slangen en wie er ook maar in wil verpozen.

tekenaar

Vlinderstruik is een exoot en is in delen van Europa invasief (met name waar open, stenige grond is te vinden, zowel op berghellingen als langs rivieren (riviergrint) en langs spoorlijnen en op stortplaatsen van met bouwpuin vermengde grond). Ik raad deze soort daarom af. Bovendien zijn exoten over het algemeen geen goede voedselplanten voor inheemse insecten. Voor vlinderstruik geld dit deels ook: uiteraard is het een prima nectarplant, maar haar blad wordt vrijwel niet gegeten door inheemse soorten.

Moerbij is ook niet inheems (zie de oorspronkelijke vraag van Elze), maar tot nu toe heb ik daar nog maar weinig spontane kiemplanten van gezien.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/