Havik of sperwer?

Gestart door henkg, juli 21, 2019, 08:46:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkg

Havik of sperwer?. Zeeland, Tholen, buitengebied.
Dood gevonden, dus geen vlucht gezien of geluid gehoord. Met de ANWB vogelgids denk ik: havik (?)

Lowieke

Citaat van: henkg op juli 21, 2019, 08:46:44 AM
Met de ANWB vogelgids denk ik: havik (?)
Wat zegt de gids over de tarsus?
Jeroen.

henkg

#2
Tja, grootte van de tarsus? Die lijkt voor mij tussen sperwer en havik te zitten: diameter ongeveer zo groot als het oog. Als er nou ook die andere (sperwer / havik) naast had gelegen, dan zou ik hebben kunnen vergelijken.
Daar kom ik als beginnend vogelaar dus niet echt verder mee. Wel goed om mij te leren hoe / op welke kenmerken te determineren, en niet direct het juiste antwoord te krijgen, maar een zoek-tip.

Deze beginner was al heel tevreden dat ie foto's van onder, boven (met idee van spanwijdte), en kop heeft genomen. Een rolmaat en een schuifmaat blijkt dus ook tot de determineer-attributen te behoren. Als ie er vandaag nog ligt, dan meet ik de diameter van de tarsus op.

Maar wat is het nou, sperwer of havik?
Met het antwoord kan ik dan gaan reverse-enigeeren ...

OlivierO

Volgens mij is dit een Havik.

Relatief korte en vooral afgeronde staart, grof gebandeerde borst, zware snavel, donkere mantel, oogstreep (wat verfrommeld), dikke nagels,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OJGoreng

Ik vind het een verbazingwekkend lastige vogel, maar m.i. is het een oude vrouw sperwer. Oud vanwege leigrijze kleur en fijne bandering van het onderkleed, sperwer vanwege nogal dunne tarsus, complete banden op de armpennen en afwezigheid van witte lijntjes tussen de donkere en lichte banden op de staart. De grootte is wat lastig te beoordelen, maar het beest lijkt niet al te groot als ik de kop vergelijk met de hand die hem vasthoudt.

Lastiger te verklaren vind ik die schijnbaar enorme snavel, maar als de foto met een telefooncamera is genomen (dus met een milde groothoeklens van heel dichtbij)  krijg je het effect wat zo kenmerkend is voor de cameravoering in de meeste films van de Coen brothers, en zal in het echt het ding kleiner zijn. De schijnbaar disproportioneel grote kop vind ik lastiger te verklaren; dat past beter op een man havik.

Mocht het beest er nog liggen als je met een meetlint langs gaat, zou een foto van de onderkant van een uitgeklapte vleugel ook heel verhelderend zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

henkg

#5
Hij / zij lag er nog.
Diameter onderpoot: ca. 7 mm
Spanwijdte: ca. 70 cm (misschien iets meer, ik heb niet zo hard getrokken).

Met jullie commentaar gok ik nu: havik, man. (?)

En dan komt nog een vraag op, omdat ik die klauwen echt indrukwekkend vind, en dood is ie toch al: die onderpoten met klauwen, kan ik die conserveren door ze gewoon aan de lucht te laten drogen?

OJGoreng

Grappig. Zeventig cm ligt ruim binnen het bereik van sperwervrouw, maar is zo'n 20 cm onder het minimum voor een havikman. Met die tekening op de ondervleugel was ik juist om naar havik. Ik weet niet of ik nu meer of minder verward ben; de poten lijken veel dikker dan op de vorige foto.

Re: de klauwen.... in principe is het illegaal. Van een beschermde vogel mag je niets zomaar in bezit hebben, al kun je je afvragen of iemand zich daar ooit druk om zal maken, zeker nu je duidelijk hebt gedocumenteerd hoe je het beest hebt aangetroffen. Aan de lucht drogen kan, maar ga er wel vanuit dat er vroeger of later pelskevers, motten, en ander gespuis op af komen. Je hebt kans dat een erkende preparateur hier nog iets van kan maken; als je zoiemand inschakelt kan bezit ook gelegaliseerd worden.
Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Hmm, vreemde vogel wat mij betreft! Iemand die hier met zekerheid iets van kan maken, goed geargumenteerd dan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Johan Bos

Dit is zonder twijfel een Havik (een man waarschijnlijk): de poten zijn te dik (kun je goed zien op de twee serie foto's); de arm- en handpennen zijn typisch havik -- bij sperwer is er veel meer contrast tussen vensters en banden. Kijk maar eens op een veren-site.
Groet,
Johan

henkg

#9
Beetje late reactie: Havik dus. Dank voor het antwoord, meedenken en de determinatietips. Die helpen mij bij verder vogels kijken, en waar ik moet op letten.