Hoeveel waarnemingen registreer je?

Gestart door webjo, juli 16, 2019, 17:37:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

webjo

Je bent op een locatie en je vind aan aantal orchideeën op plaatsen die 100 of meer meter uit mekaar liggen. Hoeveel log je er daar van? De locatie is bijvoorbeeld een natuurgebied en/of park.
Jo

Michiel en Milka

Wat jij wil. Als je een lijstje wil maken van soorten die je op één dag hebt gezien, dan voor je één waarneming in. Wil je in kaart brengen waar in het gebied orchideeën groeien, dan registreer je elke te onderscheiden locatie. Dat kun je dan aanvullen met details als 'bloeiend' en het werkelijke aantal. Niets moet, veel mag.
Groet, Michiel

caliprobola

Je kan de telmethode ook in de waarneming specifiëren. Je kan bv 1 exemplaar ingeven met de aanduiding "gezien, niet geteld" of je kan alle exemplaren tellen en dan invoeren "exact aantal" of je kan kiezen voor iets tussenin (schatting, extrapolatie).

webjo

Ja, dat van dat tellen had ik wel door  ;)

Het gaat er me meer om hoe je een locatie "telt". Ik vond van één soort bijvoorbeeld een 15-tal planten op een oppervlakte van 6 bij 2 m. Die zou ik als één locatie tellen en ingeven. Maar 50 m verder staan er nog eens 3 planten, tel je die bij die 15 of geef je een nieuwe waarneming in.
Uit een vorig antwoord heb ik begrepen dat ik dat zelf kan beslissen.

Blijft de vraag, als ik alle verschillende "locaties" binnen één gebied ingeef, kan ik die dan voor mezelf op een kaartje zichtbaar maken?
Jo

migratorius

Dat kan:

- Ga naar het gebied (bijvoorbeeld door op de naam van het gebied bij een willekeurige waarneming te drukken)
- Kies dan "soorten gezien"
- Kies de correcte soortgroep
- Ga naar de correcte soort en druk op het blauwe vlaggetje achter de soortnaam
- Filter op (een deel van) je gebruikersnaam.

Mijn resultaat voor Distelvlinder op het Dwingelderveld.

JanHein

webjo

Jo