Hoofdmenu

Stijfselzwam

Gestart door Corryabbink, januari 20, 2006, 21:28:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=29835

Stijfselzwam of bunzingkots.
Ik dacht dat het Stijfselzwam was omdat er papillen op zaten. Zat ook vast aan de ondergrond. Vandaag ben ik er weer geweest en heb een nieuwe foto gemaakt.
Zouden jullie er eens even naar willen kijken?

Dinant jij dacht dat het misschien bunzingkots was is mij ook goed maar hoe kan ik het verschil zien? Hecht zich dat ook aan de ondergond en zit dat in een vliesje?

Hierbij een foto van vandaag.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Zal ook wel bunzingkots zijn.
Het blijft wat moeilijk voor mij omdat ik verder niet weet hoe bunzingkots (smakelijk woord trouwens :P) eruit ziet.
Groet,
Tymo

Cees Veenema

#2
Hallo Corry,
Ik heb mijn stijfselzwam ( met commentaar ) er al af gegooid.
Waarom Dinant steeds maar terugkomt op de bunzingkots is mij een raadsel.
Ik heb ze onlangs nog gevonden op een afrasteringspaal, hangend aan heide en op een schuin hangend stammetje.
Wat die Bunzingen wel niet uithalen om te kotsen!
Groet,

Cees

Corryabbink

Hoi Cees,

Dinant ziet natuurlijk iets dat niet goed is en daar ben ik blij mee. Bij deze heb ik ook lang staan kijken. Het vreemde was dat er aan het begin van de week bijna niets meer over was en er nu weer nieuw opzat op dezelfde plekjes op het hout. Ook aan de zijkant in in naadje zat weer nieuw materiaal. Omdat ik het niet vertrouwde, door de opmerking over jouw vondst, heb ik iets meegenomen dat zal ik nu eens bekijken. Ben er nog niet aan toegekomen.
Nu het is helemaal niet erg als ze het niet is want dan heb ik een waarneming van Bunzing. Ik zou echter wel graag willen weten wat het verschil is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Neemt niet weg dat bunzingkots op een afrasteringspaal zo'n 1.30 meter boven de grond volkomen onwaarschijnlijk is terwijl het materiaal t.o.v. van andere waarnemingen hetzelfde is.
Groet,

Cees

Corryabbink

Dat van mij zat ook op een dikke eiken afrasteringspaal op ooghoogte. Midden in een kaal weiland. Misschien zitten ze daar te kotsen............
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Neem deze dan ook even mee. Die was destijds ook door Dinant gedetermineerd als bunzingkots.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=29020

Corryabbink

Hallo allemaal,

De mijne is opgelost. Het is Bunzingkots. Ik ben er zojuist weer naar toegeweest en er was nieuwe kots bijgekomen. Rond de paal kon ik een spoor langs de sloot volgen met overal dezelfde soort zwamkots. Nu de Stijfselzwam groeit niet op gras en op akkerland.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

#8
Hoi,

Destijds heb ik ook geschreven dat het sterreschot kon zijn als een buizerd een kikker of pad opeet laat hij de eileider liggen dat er uitziet als bleke klodder maar zo ver ik weet zijn er op dit moment geen kikkers.

Corry als je hem even onder de microscoop legt en je ziet geen mycelium draden dan is het zeker braaksel ,we wachten op uitslag.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#9
Hallo Dinant,

De ene klont was helemaal versmolten en van de andere, ondertussen roze geworden, zag ik dit door de mic 400x. Ik weet niet of dit echte myceliumdraden zijn of dat ze ook in de bunzingkots kunnen voorkomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi,

Dit zijn duidelijk mycelium hyfen dik en dunwandige , op de septen (tussen schotjes) zie ik geen gespen (verdikkingen) die wel bij de Stijfselzwam voorkomen dus waarschijnlijk geen stijfselzwam maar ook geen bunzing kots wat het dan wel is ik weet het niet ??? , of je hebt bij toeval gelijktijdig mycelium van een andere soort op het glaasje gelegd ,om dit te kunnen controleren even een nieuwe maken van een andere kloder.
Groet ,Dinant


Corryabbink

Hallo Dinant,

Had ik al verwacht dat het de goede draden niet waren. De glaasjes zijn schoon en het materiaal waar ik mee werk ook. Waarschijnlijk heeft zich een nieuwe schimmel op de kots/zwam ontwikkeld. Ik haal binnenkort wel nieuw materiaal maar heb momenteel griep. Bedankt alvast en zodra ik nieuws heb over deze verdachte kots zie je het wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi Corry,

Ook op letten dat je niet  in de buurt van het substraat materiaal weg peuterd.
Groet ,Dinant


Corryabbink

Bedankt. Ik zal alleen het bovenste deel meenemen en het substraat met rust laten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi Cees,

Nog nooit  ,ook niet bij stil gestaan dit eens te doen,
Groet ,Dinant


Corryabbink

#15
Misschien wel :lol:  mijn longen zitten ook vol sporen (misschien zijn het wel schimmels geworden) van de paddestoelenverzameling om me heen. Ik moet ze een andere ruimte geven want het is niet zo gezond.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Ik heb het bovenste deel van de "stijfselzwam" onder de mic. bekeken. Er zat van alles in maar niets dat op hyfen leek met verdikte septen. Het is voor mij duidelijk iets van een bunzing. Onderin vond ik wel allerlei schimmeldraden maar dat zijn andere soorten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

http://members.home.nl/natuur-in-beeld/Pad...elzwam%2001.htm
Ook zo merkwaardig, die groeiplaats alleen al..
Fungi of kots?  :P  
Groet,
Tymo

Dinant Wanningen

#18
Hoi,

Ja de groeiplaats vind ik ook vreemd volgens mij komt hij voor op loofhout takken daar heb ik hem een paar keer op gevonden vooral Beuk en hij zag er heel anders uit dan op de link alhoewel de link vermeld dat dit het beginstadium is ,komen we dan nooit af van de kots ,was ik er maar nooit over begonnen.
Groet ,Dinant


Elachista

#19
Echt weer zo'n typische Cees-opmerking :lol:

Zie naast dat kots ook nog een ander grijs spul, ook niet normaal dat dat er zo ligt.
Een stijfselzwam denk ik niet, maar dus kots.
Maar ja...zou er ook verschil zijn tussen marterkots en bunzingkots?  :P
Groet,
Tymo

Elachista

Avondrood  :gap:  
Groet,
Tymo

Elachista

Ik denk toch dat het bunzingkots is.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Maar wat denk je dan van het feit dat deze niet op loofhout maar op mos ligt?
Volgens gele bijbel: Saprotoof op vermolmde takken, stammen en stronken van loofbomen, o.a. Eik, Es en Beuk.

Windekind

Met betrekking tot Bunzingkots:

Bij vochtig weer nemen de uitgebraakte eieren vocht op, waardoor ze behoorlijk kunnen groeien. Bij droog weer kan het goedje dan weer krimpen.

En verder: 't hoeft niet van een bunzing te zijn: Blauwe reiger of Buizerd kan b.v. ook voor sterrenschot hebben gezorgd. dan wordt het al weer wat minder raar op een paaltje  !


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

CiteerMet betrekking tot Bunzingkots:

Bij vochtig weer nemen de uitgebraakte eieren vocht op, waardoor ze behoorlijk kunnen groeien. Bij droog weer kan het goedje dan weer krimpen.

En verder: 't hoeft niet van een bunzing te zijn: Blauwe reiger of Buizerd kan b.v. ook voor sterrenschot hebben gezorgd. dan wordt het al weer wat minder raar op een paaltje  !


Elmar
Hoi Elmar,

Eieren?  Nu snap ik er niets meer van.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

gelatineachtige eierstokken en/of eieren van kikkers of padden.
Soms zijn de eitjes mooi verdeelt over de klont, soms liggen ze als hoopje geklonterd naast de gelei en soms ontbreken de eitjes geheel.

Heb nog even gekeken in de veldgids diersporen, heb je die Corry ? > blz 192 staat het mooi beschreven en met foto.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

Bedankt voor de informatie. Ik heb er geen eieren in gevonden. Het was een geleiachtige massa en aangezien er langs de slootkant nogal veel Blauwe reigers zitten te vissen kan het daarvan wel afkomstig zijn. Bovendien zijn er ook Buizerds in het gebied aanwezig. De door jou genoemde gids heb ik niet. Ik ben in het bezit van een andere gids t.w." Sporen in de natuur" dus kan ik de afbeelding niet zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Dag Corry,

maar ik weet dus niet zeker of het dat is hoor Corry.

Ik vind het moeilijk te zien vanaf de foto en de paddestoel ken ik alleen maar van een foto dus.

Misschien is het aardig om hem nog eens op het vogel of zoogdierenforum te zetten.

De andere foto die tijdens dit topic als sterrenschot werd getoond vond ik duidelijker op het sterrenschot lijken.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Dinant Wanningen

CiteerDinant,

Hoe ziet een stijfselzwam er eigenlijk uit ?
Hoi

Krijg het niet voor elkaar een foto bijlage op het forum te zetten.
Groet ,Dinant


Dinant Wanningen

Hoi,

Het is nu voor mij duidelijk braaksel van wie dan ook ,buizerd ,reiger.bunzing,vos en plus dat Corry geen hyfen kon vinden jammer voor de persoon van de link van avondrood goeie foto maar geen stijfselzwam dus alles wat je van het intenet haalt hoeft niet altijd te kloppen.

Trouwens geen gek idee om nog eens navraag te doen op het forum ,vogels ,zoogdieren.  
Groet ,Dinant