Wie helpt me aan goede foto's

Gestart door Esther, april 16, 2008, 09:27:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Omdat het seizoen er weer aankomt heb ik heb mijn website Jakobskruiskruid feiten en fabels vernieuwd en bij multimedia film en fotogalerijen toegevoegd.
Ik ben op zoek naar hele goede kwaliteit foto's van o.a. Kruiskruiden, Smeerwortel, hoefbladen, havikskruiden, biggenkruid, streepzaden st. Janskruid etc. en ik probeer er wat kenmerken bij te beschrijven voor  'leken' zoals bijv melksap etc zodat niet alles wat geel is wordt verward met Kruiskruiden en probeer ik botanische termen te vermijden omdat dit belangrijk is voor mijn doelgroep.
Ook wil ik heel graag de insectensoorten ( met de juiste namen) die op Kruiskruid vliegen in beeld brengen bij de foto-galerij. Wie wil me helpen aan mooie foto's of film? Foto's etc kun je het beste sturen naar dit mail adres info@jakobskruiskruid.com die mailbox is wel groot.
Suggesties en/of kritiek zijn welkom om de website te verbeteren.

Groet Esther

petermeer

#1
Esther, zelf vind ik dat ik wel mooie foto's heb van onder andere Groot en Klein hoefblad. Kijk maar bij mijn waarnemingen (heb er uiteraard meer). Als je deze wilt gebruiken, hoor ik het wel en zal je dan de originele foto's toesturen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Esther

Heel erg graag Peter, bedankt als je me de foto s wil sturen heel erg graag. Ik ben even gaan scrollen in de foto s van hoefbladen, ik zag inderdaad hele mooie duidelijke foto s van je staan.. Is er ook een makkelijker manier om bij de gebruiker alle foto s te vinden?  

Groet Esther

petermeer

#3
CiteerIs er ook een makkelijker manier om bij de gebruiker alle foto s te vinden?
Tabblad Foto's bij de betreffende gebruiker.

Zal de foto's vanavond of anders volgende week (ben een paar dagen naar Rome) naar het mailadres sturen.

P.S. Hoeveel foto's wil je per soort hebben en met welke details?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Rinie van Reenen

Beste Esther,

Is het niet gemakkelijk om op waarneming.nl eenvoudigweg naar het soortenoverzicht te gaan, daar alle soorten op te zoeken die je hebben wilt, per soort de goede foto's selecteren en dan de betreffende waarnemer/fotograaf te mailen om de foto op je site te mogen zetten?
Groet, Rinie van Reenen

Esther

CiteerBeste Esther,

Is het niet gemakkelijk om op waarneming.nl eenvoudigweg naar het soortenoverzicht te gaan, daar alle soorten op te zoeken die je hebben wilt, per soort de goede foto's selecteren en dan de betreffende waarnemer/fotograaf te mailen om de foto op je site te mogen zetten?
Rinie voor de planten zou ik dat wel kunnen denk ik, maar de insecten zal me niet lukken omdat ik ze zelf niet goed weet en bij naam ken. Daar kan ik dus niet op zoeken, gaandeweg leer ik er natuurlijk wel steeds meer bij, maar nu schiet mijn kennis echt tekort.

Groet Esther

Esther

CiteerZal de foto's vanavond of anders volgende week (ben een paar dagen naar Rome) naar het mailadres sturen.

P.S. Hoeveel foto's wil je per soort hebben en met welke details?
Het zou mooi zijn als er bijv een foto is van blad, bloem, stengel en een overzichtsfoto van de hele plant.

Groet Esther

Arp

Deze rups is "Public Domain", maar het moet ook niet te moeilijk zijn daar betere foto's van te vinden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

CiteerDeze rups is "Public Domain", maar het moet ook niet te moeilijk zijn daar betere foto's van te vinden ;)
Mooie foto! De zebrarups en sint- Jacobsvlinder zijn eigenlijk de enige waar ik genoeg materiaal van materiaal van heb.Zelfs een prachtig
filmpje gekregen van iemand.

Esther

CiteerGroetengedoe, Arp
Ik moet daar steeds zo lachen om je groetengedoe en Arp,
Ik ben erg nieuwsgierig of je 'Arp' uit the world according to Garp van John Irving hebt. Geweldig boek! En een geweldige handtekening van je.

groet Esther

Rinie van Reenen

CiteerIk ben erg nieuwsgierig of je 'Arp' uit the world according to Garp van John Irving hebt.
Jij denkt dat 'Arp' zijn nickname is, en Pudding4brains zijn echte naam? :P
Groet, Rinie van Reenen

Arp

CiteerJij denkt dat 'Arp' zijn nickname is, en Pudding4brains zijn echte naam? :P
Soms weet ik het zelf niet meer  :grin:

Was vroeger een gewonere voornaam dan nu, er zijn nog wel families met achternaam "Arp" of "Arps" (Arp's-zoon dus - vergelijk Jansen), maar voor zover ik weet nog maar ééntje met die voornaam in NL  :mellow: (en nee, komt dus niet uit "Garp" - dat boek bestond destijds nog niet ;) )

@Esther: Als je een lijstje hebt van diertjes die op de door jou bedoelde planten leven heb ik misschien meer, maar zelf weet ik dat soort dingen/verbanden doorgaans niet  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

Tjonge dat heb ik weer  B)  een echte naam dus. Ik moet ook niet altijd alles willen vragen  :whistle:

Arp ik heb bij de vlinderstichting in ieder geval een lijst gevonden met beestjes op Kruiskruid.Insecten op kruiskruid
Een paar foto's heb ik al, maar nog lang niet allemaal. Ik probeer ze allemaal te verzamelen met foto's en er in het kort wat informatie bij te zetten en dat moet ik natuurlijk eerst zoeken.

Groeten Esther

Arp

Hoi Esther,

Bedankt voor de links - leuk - ga ik nog eens mee puzzelen. Helaas heb ik maar bij erg weinig van m'n kiekjes ook namen (kan ook niet alles hier in het forum na gaan vragen), dus dat wordt niet makkelijk. De enige die ik wel makkelijk kon vinden was deze (met dank aan Jack Windig voor de determinatie hier). De originelen zijn maar zeer beperkt "beter", maar als je er toch wat mee wilt laat dan maar weten.

Zal zoetjesaan verder kijken of ik nog wat heb ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

CiteerHoi Esther,

De enige die ik wel makkelijk kon vinden was deze (met dank aan Jack Windig voor de determinatie hier). De originelen zijn maar zeer beperkt "beter", maar als je er toch wat mee wilt laat dan maar weten.

Zal zoetjesaan verder kijken of ik nog wat heb ...
Met deze ben ik heel erg blij!! Ik probeer die kever al 2 jaar te vinden. Ik ga wel steeds naar het bos om te zoeken, maar helaas, wel heb ik bij toeval op zoek naar de kever de Contarinia jacobaea gal gevonden. Daar heeft Jojanneke Bijkerk van het gallenforum me mee geholpen om hem op naam te krijgen en ik heb zelfs foto 's gekregen van haar van de larven die er in zitten. Die leven in de stengel.
Als je voor mij de foto s van de kever hebt wil ik ze heel erg graag hebben.
Het is echt leuk om dit allemaal in kaart te brengen.
( wat zal ik nou als naam bij de fotograaf vermelden ?  B)

Groeten Esther

Arp

#15
CiteerHet is echt leuk om dit allemaal in kaart te brengen.
Je site ziet er al fantastisch uit  ^_^

Citeerwat zal ik nou als naam bij de fotograaf vermelden ?
Wat mij betreft niks (!) - vind ik niet nodig - daarom "Public Domain" - geen gezeik met ontsierende "copyright" vermeldingen enzo als je dat niet wilt (kun je de vormgeving strakker houden). Verder geef ik alles juist vrij als PD om dit soort verhalen overbodig te maken; geen gezeur voor jou en geen gezeur voor mij - gewoon pakken en ermee doen wat je wilt - klaar - iedereen blij: Jij omdat je er alles mee kan doen wat je kunt verzinnen (verwerken in zo'n dia-header ofzo zonder rare copyright-onzin erbij) - en ik omdat het leuk is om te zien dat mensen er wat aan hebben. Kan het mooier ?!

Sterker nog, eigenlijk vind ik het in zekere zin een "belediging" als er onder mijn kiekjes iets van "© Arp" ofzo staat - dat gebeurt op diverse sites wel omdat het dan makkelijker in het standaard stramien past, maar feitelijk ben ik daar niet blij mee: Als er al per se iets moet staan dan liever met een (rood) doorgehaald copyright tekentje ofzo, of desnoods een copyleft-icoontje (strikt genomen ook niet juist).

Ook is het niet altijd gezegd dat ik m'n naam vanwege het gebruik van m'n kiekjes aan een publicatie wil verbinden (in dit geval zou ik daar overigens geen "moeite" mee hebben, maar evengoed ... ) - als m'n naam erbij staat lijkt het onbewust toch alsof je "erachter" staat. Daar wil ik helemaal niet over na hoeven denken en heen-en-weer schrijven of wat dan ook.

De enige reden dat m'n naam er hier en daar wel bij staat, is omdat de makers van zo'n site er belang aan hechten hier "correct" in te zijn en/of niet impliciet - omdat er niks bij staat - de indruk willen wekken dat mijn kiekjes van hun hand zijn. Kan ook wel weer begrijpen dat ze niet met mijn *kuch*fotokwaliteit*hoest* geassocieerd willen worden  :gap:

Kortom - laat maar lekker weg dus ... (of zie zelf maar wat je wilt ofzo ...)

P.S. Zit deze Hommel (wrn) op JKK? Was vlakbij die kevertjes...

P.P.S. Nog eentje:
Is dit JKK (of snap ik het nog niet) ??

Met dank aan Han Endt: Eriothrix rufomaculata (zie hier)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#16
En deze?

Met dank aan Han Endt (zie hier):
Links en rechts: Eristalis tenax
Midden: Eristalis interrupta
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

Prachtige foto's die wil ook ook wel erg graag hebben. ( moeten nog wel de goeie namen bij, die weet ik echt nog niet) De hommel zit volgens mij op een melkdistel ofzo maar niet op een kruiskruid. ( ik zie een beetje een 'samengeknepen' bloem) Bij mijn eigen foto's zet ik ook nooit mijn naam, maar sommige mensen vinden het wel fijn als hun naam er bij staat, maar het belangrijkste is de informatie van de website zelf dat probeer ik zo objectief en onderbouwd mogelijk te doen en zo de angst voor de plant wat in het juiste perspectief te zetten. Eigenlijk is het de enige plant waar ik een beetje in thuis ben inmiddels maar leer er ook steeds weer meer over bij en ben nog lang niet uitgeleerd.

Groeten Esther

Arp

Citeer( moeten nog wel de goeie namen bij, die weet ik echt nog niet)
Ik ook niet, maar wordt aan gewerkt  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

#19
Citeer
Ik ook niet, maar wordt aan gewerkt  :whistle:
Super je hulp! Ik zag dat de beestjes ook al een naam hebben gekregen. Het is me trouwens gelukt de foto's van het forum te downloaden en zal ze zo op mijn website gaan zetten.

Groeten Esther