Hoofdmenu

vogels

Gestart door ingridt, april 16, 2008, 07:57:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

ingridt

Wij zijn pas verhuisd en wonen nu aan de rand van een natuurgebied. Onze tuin is groot en er zitten mega veel vogels. Ik probeer via internet de namen bij de vogels te krijgen maar dat valt niet altijd mee. Waar ik zeker van ben zijn : verschillende soorten meesjes, boomklever, vink, gaai, roodborstje, soms een reiger, spreeuw, merel, mus, duif , zwarte specht     maar er zitten meer soorten ik hoor elke ochtend het geluid van een andere specht (aan het geluid te horen denk ik een kleine bonte specht) maar ik kan hem niet vinden het geluid stopt zodra ik in de buurt ben. Is er iemand die me kan vertellen waar ik op moet letten en hoe ik deze specht kan lokaliseren. Of is er misschien iemand op dit forum die in de omgeving van oirschot woont en me een middagje wil komen helpen te vertellen waar ik op moet letten en wat ik nog meer kan doen om het de vogels zo aangenaam mogelijk te maken.

Rinie van Reenen

#1
't Zijn er al heel wat!
Zo op afstand is het natuurlijk lastig te zeggen wat het was. Het volgende kan mogelijk helpen:
- Probeer het aantal 'aanslagen per roffel' te tellen.
- Heb geduld! Als de vogel zich stilhoudt, blijf dan eerst stilstaan. Ga pas weer lopen zodra de vogel weer begint.
- Doe goed je best om de vogel te localiseren voordat je zo dichtbij bent dat de vogel bang van je wordt. Daartoe is het handig om niet in een rechte lijn naar de specht toe te lopen, maar op redelijke afstand in een soort cirkel te lopen. Als je de denkbeeldige lijn onthoudt waarin je de specht eerst hoorde, vervolgens een aantal meters opzij de lijn 'uittekent' waarin je hem nu hoort, dan bevindt de specht zich ongeveer op het snijpunt van die twee lijnen. Zo kun je je best doen om de vogel al zo vroeg mogelijk te zien, en daardoor ook gemakkelijker ongezien dichterbij komen.

Overigens, deze vraag kun je ook prima kwijt in het topic 'Vogels'. Daar heb je meestal wat meer respons.
Groet, Rinie van Reenen

ingridt

Rinie hartelijk bedankt voor je antwoord.  Heb hem ondertussen al wel 10 keer voorbij zien komen maar het nest nog steeds niet gevonden. Maar mijn ondekkingsreis gaat voort  (groenlingen en een lijster gespot). De buurman zegt dat er in onze tuin ook een groene specht leeft maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.