Waarom een Klapekster telling ?
Elk jaar overwinteren een beperkt aantal Klapeksters in Nederland. Als we willen weten hoeveel dat precies zijn is een simultaantelling de beste methode.
We tellen twee weekenden om doortrekkers en tijdelijke gasten zoveel mogelijk uit te sluiten.
Klapekstertelling 2020-2021
zet alvast de volgende telweekenden in je agenda :
17 december tot en met 21 december 2019
12 februari tot en met 16 februari 2020
De komende weken natuurlijk allemaal alvast opletten of er bij jou in de buurt al ergens een Klapekster zit!
Via de keuze projecten kun je straks een project bezoek toevoegen voor de klapekster telgebieden:
https://waarneming.nl/projects/25/locations/? in Nederland.
Bekijk deze film hoe je meerdere telpunten in 1 gebied snel toevoegt
https://drive.google.com/file/d/11R3GZjdALeJhz4nLJcMN7aHf7HI0iLJB/view?usp=sharingAls je een tweede bezoek uitvoert kun je onder je eigen account binnen het kopje projecten keuze projectlokaties je eerdere bezoeken zien en via de knop 'bezoek' een nieuwe telling toevoegen.
HOORT ZEGT HET VOORT
FAQ
1. Moet ik mij voor deze telling opgeven of een telgebied claimen ? Nee dat hoeft niet. Je telt de gebieden die je wilt tellen en voert deze daarna in.
2. Als ik geen Klapekster gezien heb wat doe ik dan ? Je klikt de punten aan waar je even de tijd hebt genomen om te kijken of wel een klapekster aanwezig is en je geeft 0 in.
3. Sommige teksten zijn wel heel erg cryptisch zoals stalen en staalpunt ! Negeren.
4. Kan ik al ingevoerde losse waarnemingen als nog koppelen aan een telling ? Nee helaas is dat nog niet mogelijk.
5. Ik ben niet in staat om 2 tellingen voor een gebied te doen, maar wel 1. Kan ik deze telling wel invoeren ? Ja graag
6. Mijn Telgebied staat niet in de lijst. post hier een bericht en dan wordt het telgebied toegevoegd.
7. Ik wil best een telling invoeren, maar wel met een embargo of kmhok vervaging. Dat kan prima achteraf. Alle projectwaarnemingen zijn ook zichtbaar in je eigen waarnemingen overzicht zodat je ze nog kan wijzigen.