Hoofdmenu

Woelmuis?

Gestart door subok, juli 14, 2019, 20:11:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

subok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://vwghop.waarneming.nl/waarneming/view/176276449
onzeker Woelmuis onbekend - Microtidae spec. gezien op 2019-07-14 Smeerling - Ruiten Aa
Foto's:




Toelichting:
Ongeveer 10cm. Kop/romp. Zat midden op het schelpenpad en bleef ook zitten. Schokte licht met het lijf, leek op braken. Vrat wat aan een grasstengel. Uitgebreid kunnen bekijken, leek mij niet in de gaten te hebben.
bij voorbaat dank Cor de Jong
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Rob Koelman

De allereerste indruk is dat dit op grond van de vachtkleur inderdaad een rosse woelmuis is. Echter: bij deze soort begint de 'rossige' kleur van de rugvacht veel hoger op de flanken (meer op de rug zelf) en is de staart veel langer (in ieder geval bij adulte exemplaren).

Alternatief is een aardmuis, die vergelijkbare tinten rood in de vacht kan hebben.

Hieronder een bewerking van de foto bij dit topic:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Nog los van de soort: het beschreven gedrag wijst op een minder vitaal exemplaar...
Met vriendelijke groet, Rob

subok

Rob, bedankt voor de informatie.
Ik had ook de indruk dat die niet erg fit was. Wat heb je precies aan de foto bewerkt, ik zie namelijk geen verschil.
Zou het kunnen dat er een stuk van de staart is afgevreten?
Voor de rest houdt mijn kennis op  :huh:
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

subok

Ik heb trouwens de muis ook op film staan, weet niet of ik dat kan laden.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Rob Koelman

Citaat van: subok op juli 14, 2019, 21:14:43 PMWat heb je precies aan de foto bewerkt, ik zie namelijk geen verschil.

Ik  heb even gekeken of de rossige/rode kleur van de rugvacht een fotografisch artefact was. Blijkt niet zo te zijn. De rossige/rode kleur blijft ook na bewerking overeind.


Citaat van: subok op juli 14, 2019, 21:14:43 PMZou het kunnen dat er een stuk van de staart is afgevreten?

Lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik zie daar in ieder geval geen enkele aanwijzing voor op de foto's.
Met vriendelijke groet, Rob