Bombus cryptarum gezocht

Gestart door Ivo Raemakers, april 15, 2008, 22:27:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ivo Raemakers

De verspreiding van Bombus cryptarum in Nederland is slecht bekend omdat de soort meestal moeilijk valt te onderscheiden van andere soorten uit de aardhommel-groep. Een deel van de koninginnen is echter goed herkenbaar door de pluk zwarte haren die net voor de vleugelaanhechting in de gele haarband van het borststuk steekt (zie foto). Vaak steken er middenboven op het borststuk ook nog eens 2 zwarte haarwigjes in de gele band (hier zijn op de foto slechts wat zwarte uitstekende haartjes zichtbaar).

Recent  is B. cryptarum vooral waargenomen in voedselarme heide- en veengebieden (bijv. Strabrechtse heide, Groote Peel, Terschelling). Incidenteel ook wel in niet volledig uitgeklede en vermeste landbouwgebieden op de zandgronden en er zijn ook enkele waarnemingen uit het westen van het land. Onduidelijk is of de recente waarnemingsconcentraties een goed beeld geven van het huidige voorkomen of dat het om een waarnemingseffect gaat. Bij deze de vraag om eens extra op te letten op het voorkomen van B. cryptarum koninginnen tussen de 'gewone' aardhommelkoninginnen.

Op de foto een exemplaar van de Strabrechtse heide.
Groet Ivo

H. Meijer

Ivo,

Even een vraagje, is er al consensus (internationaal) over de soortstatus van cryptarum?

Hilco

xenion

Ik heb snel even de foto's van deze soort doorgekeken, daar kwam ik deze waarneming tegen, welke volgens mij wel eens deze soort kan zijn? Deze lijkt de pluk zwarte haren bij de vleugelaanhechting te hebben, ik meen de 2 zwarte wigjes te zien, en daarbij is ze ook nog in een veengebied waargenomen.
Groeten,
Martin

ticor

Misschien een domme vraag, maar is het mogelijk om op de foto aan te duiden wat je bedoelt met die 'zwarte plukjes'?  Ik zie het niet.  Alvast mijn excuses.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

H. Meijer

#4
Als je de voorste gele band bekijkt (vlak achter de kop), zie je onderaan, links van waar de vleugel begint een zwarte inkeping in de gele band.
De band loopt dus niet door, maar wordt onderbroken door een pluk zwarte haren.
Er zijn drie soorten die zeer veel op cryptarum lijken, maar bij die soorten is de gele band niet onderbroken.

Overigens mijn complimenten voor je mooie foto's.

Hilco

Ivo Raemakers

Martin, de foto waar je naar verwijst is idd een cryptarum.
Dat is alvast een sneller resultaat dan ik had verwacht.
Leuk.
Groet Ivo

ticor

Dank je wel Hilco!  Nu zie ik het. :duim:
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

xenion

CiteerMartin, de foto waar je naar verwijst is idd een cryptarum.
Dat is alvast een sneller resultaat dan ik had verwacht.
Leuk.
De kracht van de fotodatabase van waarneming.nl :D
Ik zal even zorgen dat deze op de goede soort wordt gezet.
Groeten,
Martin

xenion

#8



Kan deze ook als B. cryptarum? Vandaag gevonden tussen B. terrestris in op paardenbloem, in de Achterhoek.
Groeten,
Martin

xenion

Volgens mij is deze een beetje ondergesneeuwd geraakt tussen al die bijen die voorbij komen...
Groeten,
Martin

Ivo Raemakers

Heel goed Martin,
naar mijn idee een echte cryptarum.
Zelf recent nog gezocht in nat heideterrein bij Zundert, maar zonder resultaat.

Om nog even terug te komen op Hilco:
Sinds de onderzoeken van Bertsch wordt de aparte status van cryptarum algemeen geaccepteerd.
(Bertsch, A., 1997. Abgrenzung der Hummel-Arten Bombus cryptarum und B. lucorum mittels männlicher Labialdrüsen-Sekrete und morphologischer Merkmale (Hymenoptera, Apidae). - Entomol. Gener. 22: 129-145. Bertsch et al., 2005. Male labial gland secretions and mitochondrial DNA markers support species status of Bombus cryptarum and B. magnus (Hymenoptera, Apidae) Insectes sociaux 52(1))

Groet Ivo

xenion

Bedankt Ivo! En ik had niet eens naar gezocht, maar de bovengenoemde kenmerken vielen mij toevallig op bij dit exemplaar.
Ik vond hem trouwens op een paar jaar geleden afgegraven weiland, waar op het moment veel paardenbloem bloeide. Aangrenzend is een klein heideveldje en een soort blauwgraslandje met enkele poelen en een paar wilgen. Niet bepaald een biotoop waar ik hem zou verwachten.
Groeten,
Martin

han.endt

Even naar bovengehaald. Is weer actueel.

mariki

Hallo,

Is dat ook een B. Cryptarum?
Groetjes,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

han.endt

Lijkt mij een Aard- of Veldhommel.

mariki

Bedankt Han,

Ik heb het moeilijk met die bombus!
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

han.endt

CiteerBedankt Han,

Ik heb het moeilijk met die bombus!
Die aardhommelgroep is ook echt niet makkelijk!

Iolaire

#17
Als we toch bezig zijn :angel: : deze vandaag in Geestmerambacht genomen, op wilg. Bombus cryptarum?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

xenion

CiteerAls we toch bezig zijn :angel: : deze vandaag in Geestmerambacht genomen, op wilg. Bombus cryptarum?
Duidelijk pluk zwarte haartjes bij de vleugelimplant, en ook nog eens 2 zwarte haarwigjes in de voorste gele band, lijkt me helemaal te kloppen  :duim:  
Groeten,
Martin

Ted van der Knaap

Dit Topic nogmaals maar naar boven gehaald.

Moet zeggen dat ik geen Bijen-kenner ben maar me er wel een beetje voor begin te interesseren.
Afgelopen maandag op Tiengemeten (Z-H) blijk ik 'n Wilgenhommel tegen het lijf te zijn gelopen.

Ik zie dat de meeste ex. die ingevoerd zijn als Koningin te boek staan.

Kan ik mijn wn ook als Koningin noteren?


Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53058930
Wilgenhommel - Bombus cryptarum gezien op 2011-03-28 te Tiengemeten - gorzen noordoever - west
foto`s :




groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ivo Raemakers

Ja, deze vroege grote dieren zijn allemaal koninginnen.
Heb ook sterk het vermoeden dat de werksters (nog) veel moeilijker als cryptarum te herkennen zijn.
En een mannetje heb ik zelf nog nooit gezien.

Groet Ivo
Groet Ivo

Ted van der Knaap

Citaat van: Ivo Raemakers op maart 31, 2011, 08:18:16 AM
Ja, deze vroege grote dieren zijn allemaal koninginnen.
Heb ook sterk het vermoeden dat de werksters (nog) veel moeilijker als cryptarum te herkennen zijn.
En een mannetje heb ik zelf nog nooit gezien.

Groet Ivo

:duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan van Duinen

Is dit hem of is dit hem niet?
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53125344
Hommel onbekend - Bombus spec. gezien op 2011-04-02 te Eeserveld
foto`s :


bij voorbaat dank Jan van Duinen

Ivo Raemakers

Bij die van het Eeserveld zie ik geen kenmerken die op cryptarum wijzen.
Bij die van Ferwert zie ik het alleen bij de middelste twee; de andere twee zijn onduidelijk.

Groet Ivo
Groet Ivo

Dominic

Citaat van: Ivo Raemakers op april 15, 2008, 22:27:48 PMVaak steken er middenboven op het borststuk ook nog eens 2 zwarte haarwigjes in de gele band (hier zijn op de foto slechts wat zwarte uitstekende haartjes zichtbaar).

Hoi Ivo,

Deze combinatie van kenmerken, zie ik vaak in het veld:
een golvende lijn zwarte haren die de pronotumlob volgt als onderbreking van de gele kraag thv de tegulae; en, de twee zwarte wigjes bovenin de kraag. Ik heb aangenomen dat dit allemaal wilgenhommels zijn. Ik zie ze vaak foerageren op bloeiende wilg en paardenbloem (later ook op schermhavikskruid) in het voorjaar, en op dophei in het najaar.

Dit is de eerste (15 april 2008) referentie die ik kon vinden die de 2 zwarte wiggen in de kraag noemt (ik moet toegeven, ik heb de papers van Bertsch (nog) niet helemaal gelezen). Ik ben benieuwd waar dit kenmerk als eerste genoemd wordt.

Dit voorjaar heb ik het nagevraagd bij de Belgen (Aculea) n.a.v. hun gedetailleerde presentatie over het determineren van hommels. Zij hadden nog niet eerder gehoord van de zwarte wigjes, maar zagen het wel terug in hun collectie en op foto's uit België. Zie bijvoorbeeld deze waarneming (met roodomrande wigjes): https://waarnemingen.be/observation/238224361/

Steven Falk (pers. comm.) zegt dit in het VK niet gezien te hebben. De koninginnen op foto's op zijn Flickr pagina lijken ook wat lichter te zijn dan de exemplaren die ik regelmatig tegenkom. In Scandinavië lijken de koninginnen ook wat lichter te zijn op basis van foto's daar gemaakt.

Zouden de zwarte wiggen een betrouwbaar kenmerk voor onze regio kunnen zijn?

Groeten,

Dominic