Gorytes...? => G. fallax/quinquefasciatus/quinquecinctus

Gestart door Rayan Majoor, juli 10, 2019, 09:45:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176060322/.
1 Gorytes quadrifasciatus imago, foeragerend, gezien
datum: 2019-07-08
locatie: Groesbeek - Voedselbos Ketelbroek (GE)

foto's:






Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flor Rhebergen

Een Gorytes ja, maar niet quadrifasciatus. Dit is een vrouwtje fallax/quinquefasciatus/quinquecinctus, met die gele pronotaallob en sterk convergerende ogen.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Rayan Majoor

#2
Bedankt! Zijn deze drie nog op uiterlijk uit elkaar te houden? Ik heb wat sleutels bekeken (al die vaktermen zijn nog grotendeels onbekend voor mij dus is niet heel makkelijk :rolleye:) en kom erop uit dat het G. fallax of G. quinquecinctus is, maar ik weet niet precies wat ik me voor moet stellen bij 'Pygidial area densely sculptured' of '... scattared punctate'
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

Voor fallax en quinquefasciatus geldt: verspreid gepunteerd (scattered punctate)
Voor quinquecinctus geldt: dichte streepjesstructuur (densely sculptured)

Je moet dus wel het pygidium kunnen zien.
Ook de binnenoogrand is nodig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Binnenoogrand is op de derde foto toch best goed te zien?
Pygidium kan ik niet echt van vinden wat het nou exact is, maar als ik vermoed te weten wat het is dan heb ik het er niet beter op staan dan op de op een na laatste foto
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Theo MJP

Hier is wat werk aan de winkel voor bijvoorbeeld Wim Klein.
Het moet toch mogelijk zijn ook deze Gorytes-soorten met een reeks foto's op naam te brengen...?
Lijkt me een leuke uitdaging voor iemand die even dieper wil duiken!

GroeTheo


wilde

Gorytes
De tabel van Wim Klein maakt bij de vrouwtjes eerst een scheiding tussen de standen van de ogen frontaal gezien: bijna evenwijdig of naar boven toe sterk uiteen wijkend (divergerend).

Bij jouw wesp zijn de ogen divergerend. Dan vallen quadrifasciatus, planifrons en laticinctus af.
Dan wordt een schifting gemaakt met de struktuur van het pygidium (dichte streepjes of glad en verspreid gepuncteerd). Dat is op jouw foto's niet te zien.
Er komen 3 soorten in aanmerking:

1. quinquecinctus
Tabel Klein: rugveld onregelmatig gestreept. Ja, dat zit er net wat tussenin: de middenstreep is duidelijk, maar de rest wat rommelig.
De tabel van Lomholt geeft aan voor deze soort: Legs often uniform red-yellow
Dat is bij jouw wesp alleen bij de achterpoten het geval.
Smalle gele binnenoogranden.
De onderkant van de antenne is geelachtig (bij jouw wesp te zien).

2. fallax
Zou een soort zijn van Noord-Europa, maar daar kun je tegenwoordig niet meer van op aan.
Tabel Klein: pygidium zonder duidelijke streepjesstruktuur en verspreid gestippeld. Rugveld propodeum over het gehele oppervlak onregelmatig gestreept.
Tabel Lomholt: noemt deze neglectus. Is zeer zeldzaam.
Tabel Dolfuss: de kleur van alle dijen (femurs) is zwart met hoogsten kleine gele vlekken apicaal (aan de top).

3. quinquefasciatus
Tabel Klein: rugveld propodeum regelmatig gestreept.
Binnenrand ogen zwart of met klein geel streepje
Tabel Lomholt: noemt deze soort niet.
Tabel Dolfuss: de kleur van de dijen (femurs) is zwart met grote gele vlekken. Geen gele streep op binnenoogrand

Conclusie
Zonder goed zicht op het pygidium lijken er veel soorten toch 'weggestreept' te kunnen worden.
Van de 3 in aanmerking komende soorten vallen fallax en quinquefasciatus af vanwege de kleur van de dijen (femurs). Dan resteert er alleen nog quinquecinctus en die zou het dan kunnen zijn als het rugveld van het propodeum onregelmatig gestreept zou zijn. Het rugveld is op enkele foto's goed zichtbaar, maar ik kan niet zeggen of dat onregelmatig is. Mijn eerste indruk is van wel, maar je hebt vergelijkingsmateriaal nodig voor zekerheid.








Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Bedankt voor het duidelijke overzicht! Inderdaad is het ogenkenmerk duidelijk. Het is jammer dat ik het pygidium er niet goed op heb... maar ik ben het met je conclusie eens. Zal geen 100% zekere determinatie zijn, maar ik ben er blij mee. Weet ik in ieder geval waar ik in het vervolg op moet letten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl