Hoofdmenu

Zwaveldominomot

Gestart door martinverbeeten, juli 12, 2019, 11:37:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

martinverbeeten

Hallo.
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad de Zwaveldominomot is?

mvg Martin Verbeeten

Marion5

Hallo Martin,

Misschien helpt dit je iets verder?
https://www.microvlinders.nl/soorten/thumbnail_index.php?familie=Autostichidae&type=lijst
http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Oegoconia_Deauratella
Ik neig meer naar de Witte dominomot.  Die is wat minder wit dan de Zwavel en het kopje is donker.

Groetjes,
Marion

martinverbeeten

Dank je voor de reactie Marion.
Blijft een beetje een twijfel geval. Wat het kopje betreft zou het een Witte zijn maar ik vind de vleugeltekening meer bij de Zwavel passen.
ObdIdentify geeft bij foto 1 de voorkeur, ca 75%, aan de Witte dominomot. Bij foto 2 100% Zwaveldominomot.
Ik wacht nog even af.

mvg Martin

Kwartel59

Als je naar de kopbeharing kijkt zou ik net als Marion voor de Witte gaan. De kopbeharing bij de zwaveldominomot is geler.
Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

martinverbeeten

Oke Wim dank je voor de reactie.
We gaan voor de Witte dominomot.

mvg Martin

Elachista

Ik sta versteld van met welk gemak hier namen uit de mouw geschud worden. Ik heb vrij veel ervaring met Oegoconia's en de kenmerken komen volgens mij "gewoon" van internet. Ik laat me graag bijpraten over wat ik nog niet weet. Volgens mij kan dit prima geen van beide zijn.
Groet,
Tymo

Marion5

Te gemakkelijk blijkbaar  :blink:
Ik heb het genoteerd en geef ze vanaf nu met vraagteken door.

Ben Sleeman

Tymo,kan dit niet bij de soort informatie worden toegevoegd,Lijkt mij het beste.Groet Ben

martinverbeeten

Beste Tymo Muus.
Ik moest even nadenken over jouw reactie.
Ik, als amateur, ben zeker aangewezen op internet en eventuele apps  als ObsIdentify. Als ik daarna op internet plaatjes tegen kom die bevestigen wat ObsIdentify opgeeft dan ga ik er van uit dat het wel zal kloppen. Bij het zoeken op Waarneming.nl zie ik trouwens dezelfde vlinder, dus op die manier de waarneming  op 09-07-2019 ingegeven.
Als ik dan op het Forum bevestiging zoek en, voor mij in ieder geval, de bevestiging krijgt dat ik in de goede hoek zoek dan zie ik dat als positief.
Maar als een validator en beheerder Microvlinders.nl, met vrij veel ervaring met Oegoconia's, de opmerking plaatst van "volgens mij kan dit prima geen van beide zijn" wat moet ik daar als amateur mee.

Al met al blijft de waarneming van 09-07-2019 nog steeds met een vraagteken staan.

Met vriendelijk groet Martin Verbeeten

Elachista

Hallo Martin,

Elders op het forum heb ik dit toegelicht: dominomotten betreft een complex van 5 soorten: bij ons "slechts" bekend: zwavel en witte (O. caradjai en O. deauratella). Doordat de dieren vroeger zelden op genitaal gedetermineerd werden was O. quadripuncta tijden lang op onze checklist. Echter in Scandinaviƫ bleek O. uralskella algemeen en in omringende landen is O. novimundi gevonden. M.a.w. weten we te weinig van onze dominomotten.

Bij enkele goed herkenbare exemplaren kom je er vanaf foto wel uit, maar door even naar de kop te kijken...daar kom je er niet mee. Helpen op dit forum is heel GOED!...Maar, wees ook kritisch.
Groet,
Tymo

martinverbeeten

Hallo Tymo.
Dank voor dit snelle antwoord. Nu snap ik de opmerking dat het geen van beiden zou kunnen zijn.
Dat internet niet heiligmakend is weet ik. Daarom, ook al geeft ObsIdentify 100% aan, dan kijk ik rond op internet en eventueel een vraag op Forum.
Ik ga de waarneming omzetten in Dominomot onb.

met vriendelijk groet
Martin