Larve bladhaantje op wilgenroosje...

Gestart door Rayan Majoor, juli 11, 2019, 15:32:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176125521/.
1 Bladkever onbekend - Chrysomelidae indet. larve/nimf, foeragerend, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2019-07-08
locatie: Groesbeek - Voedselbos Ketelbroek (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Onlangs had ik ook wat larven op Harig Wilgenroosje ... ik meen dat het Altica was, maar moet de foto's er eerst eens bijzoeken (niet bij me nu).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

ik heb hem meegenomen dus hopelijk zien we uiteindelijk wel wat het is... mocht dat van foto te doen zijn. En anders stuur ik hem misschien wel op als iemand ernaar wil kijken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Op "Epilobium s.l." zitten er maar een stuk of drie meen ik.

Het beestje wil in principe verpoppen in de grond, dus zou je een laagje losse aarde aan kunnen bieden onder het blad in je bakje. Wat ik meestal doe is aarde/zand iets vochtig maken en door een zeef halen en daarna "nuken" in de magnetron. Dan is alle narigheid in die aarde dood en heeft de pop de beste kans om te overleven. Uiteraard goed laten afkoelen voordat je het in je bakje doet :)

Nadeel is dat je de pop minder makkelijk terug kunt vinden om te fotograferen en dat die dan uiteraard wat rommelig zal zijn. Andere methode is om voor een paar laagjes/propjes vochtige tissue te zorgen (niet zeiknat) waar de larve tussen kan kruipen om te verpoppen. Dat is bewerkelijker, want je moet de tissue iets vochtig houden en oppassen dat de boel niet gaat schimmelen. Ook is het niet helemaal lekker voor de larve/pop vermoed ik, dus ik denk dat de kans op resultaat met aarde wat beter is, maar met tissue kun je wel makkelijker de pop terug vinden en blijft deze schoner voor als je van plan bent die fotografisch te documenteren.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Aarde gebruik ik inderdaad ook altijd. Vaak zette ik de aarde eerst een weekje op m'n kamer want de lucht is hier zo droog dat de meeste dieren het gewoon niet overleven. Magnetron heb ik ook al eens gebruikt, maar dat stonk flink (en blijkbaar zat er in die hand aarde ook een vlinderpop waarvan ik best had willen weten wat eruit was gekomen... :rolleye:).
Ik ga m'n best doen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl