knoopkruidschildwants-nimfen- en nog iets....

Gestart door annelies vriens, juli 11, 2019, 12:22:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

In Eifelgebied dit groepje wantsen gefotogradeerd. Vlgs mij [en James zie hieronder] nimfen knoopkruidschildwantsen [?] maar hoort oranje wants hier ook bij? Mbt zwart exemplaar plaats ik andere vraag op Forum.
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/176106888
Buikspitsschildwants - Troilus luridus gezien op 2019-07-02 BRD - Wahlen (Nettersheim, Eifel) Gillesbachtal
Foto's:






bij voorbaat dank annelies vriens


annelies vriens

Ja, nu je het zo laat zien denk ik ook aan nimfen van de knoopkruidschildwants. Die oranje [en zwarte] zijn van een ander soort, helaas geen idee welke...
Dank je James, ik heb het veranderd en wacht verdere suggesties af.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

jck

Als je dat knaloranje gevalletje bedoelt, is dat (denk ik) dezelfde soort maar net verveld, en dat zwart dingetje ernaast is het vervellingshuidje. Vergelijk met deze -

http://www.lomadelacebuchal.es/fotos/INSECTOS/HEMIPTERA/PENTATOMIDAE/Carpocoris_(Kolenati_1846).jpg

James

annelies vriens

Oh wat bijzonder en ja ik bedoelde die oranje -net vervelde- en ''zwart dingetje'', dat overigens bewoog maar zal door de wind zijn geweest.
Je weet wel veel James! Reuze bedankt!
Vriendelijke groet, Annelies

jck

Er zijn 2 Carpocoris soorten waar je misschien rekening mee moet houden - ik weet niet of de nimfjes veel verschillen. Misschien beter om voorlopig Carpocoris spec van te maken? Hopelijk leest Arp mee en kan hij iets zinnigs over zeggen.

James

annelies vriens

Ik heb het aangepast, zo ook de waarn. mbt de oranje - net vervelde- zie https://observation.org/waarneming/view/176106891
Verdere reacties [van Arp?] wacht ik af.
Wederom dank en groet, Annelies


arpwifi

Arp kan alleen maar meer FUD toevoegen.

Een jaar of vijf geleden heb ik eens heel fanatiek foto's van Carpocoris-nimfen naast elkaar gezet (vooral ook zeker uitgewkeekte) en kon er absoluut geen gehakt van maken(!)

Sindsdien heet Roland Lupoli een sleutel uitgebracht voor de 5e stadium nimfen van de Franse Carpocoris-soorten. In grote lijnen lijkt die toch vaak een bruikbare richtlijn te geven, al zijn een paar van de gebruikte kenmerken niet altijd even hard. Maar vanuit die sleutel terug te deduceren naar jongere stadia is behoorlijk zinloos gebleken. Misschien dat we er ooit uit gaan komen, maar voorlopig moet het toch bij spec. blijven ben ik bang.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

annelies vriens

Beste Arp,
Interessant te lezen dat er zoveel stadia zijn, dit wist ik niet. Toch wel apart dat een aantal ervan op deze foto's te zien zijn.
Dank voor je uitleg, ik laat de waarn. [Carpocoris spec.] zo staan.
Vriendelijke groet,
Annelies