Haagbeukrsussula?

Gestart door Hans Kunstman, juli 10, 2019, 11:37:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Kunstman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/176064983/.
2 Haagbeukrussula - Russula carpini
datum: 2019-07-01
locatie: Culemborg - Polder Redichem (GE)

foto's:





Aangetroffen in (kleibos)plantsoen/stadspark. Zeer oude haagbeuk die voor een groot deel over een vijver hangt met tientallen haagbeukheksenbezems erin. Geel-oranje-creme kleur van de plaatjes viel allereerst op. Ook de ijzersulfaat reactie leverde oranje-creme op. Zie ook de foto van waarneming op 24 juni. Deze is door Joke Bosch uitgesleuteld naar haagbeukrsussula. Verdere gegevens: sporee geel/creme. Geur: zoetig/bloemig. Niet geproefd. Sporenmaat en uiterlijk (uitsteeksels) past bij haagbeukrussula.

Alvast hartelijk dank voor een reactie,
Hans Kunstman

wim veraghtert

Dag Hans,

op basis van de macro-foto's bovenaan denk ik dat je deze eerder bij de kamrussula's moet gaan zoeken (R. amoenolens/insignis/pectinatoides).
Proeven is aan te raden, evenals een druppel KOH op de steel (indien bloedrood, dan is het insignis).

Mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Hans Kunstman

Hartelijk dank voor je reactie, Wim
En dank voor je tips voor als ze er weer staan.
Ik ken kamrussula's (ook van dit park) maar niet met zulke duidelijk gelige lamellen: wel met 'roestvlekken'.
Dat was de eerste trigger, naast de plek onder de gigantische haagbeuk, om 'verder te kijken'.
vriendelijke groet, Hans

Hans Kunstman

Ook de sporen zijn groter dan die van de kamrussula's, tot 10,5/11,0.

Melchior van Tweel

Hallo Hans,
De smaak is echt belangrijk. En al je sporenmaten geeft, dan is dat het handigste als je de maten geeft zoals dat gebruikelijk is dus iets zoals 9-11x5-6um
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl