Welke schimmel kan dit wezen (als het een schimmel is)?

Gestart door Hannie Luijten, juli 07, 2019, 20:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Aanvankelijk slechts een beetje streepjes op het blad te zien (zoals op de 1e foto), uiteindelijk zit het hele blad onder (laatste foto). Het lijkt me een schimmel, maar als het dat niet is wat zou het dan wel kunnen zijn? De plant betreft een Jostabes, een Ribes kruising.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175929145/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. veldwaarneming
datum: 2019-07-04
locatie: Harfsen (GE)

foto's:


Groet, Hannie



Hannie Luijten

Citaat van: Giel van der Pluijm op juli 14, 2019, 07:58:40 AM
een Stigmella soort?

Dan zouden het mineergangen zijn en dat zijn het m.i. niet. Aan de onderkant van het blad is niets te zien, er is ook geen frass te zien.

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 16, 2019, 12:05:43 PM
Kijk hier eens: https://www.moestuinforum.nl/problemen-jostabes-t22611.html

Dat ziet er inderdaad exact hetzelfde uit. Helaas geen antwoord op wat het is. De onderkant van het blad vertoont geen sporen, daarom had ik daar ook geen foto's van gemaakt. En omdat ik denk dat het geen mineergangen zijn heb ik mijn geluk hier op het paddenstoelenforum geprobeerd. Er wordt niet aan de onderkant van het blad gegeten. Het is ook niet geel verkleurd. De "lijntjes" liggen als een soort verdikking op het blad. En het begint met enkele lijntjes en het worden er dan steeds meer.

Het lijkt er trouwens op dat er nu niets meer gebeurt, sinds de invoer van de waarneming is het niet verder uitgebreid. De plant zelf lijkt er ook niet onder te lijden. Hier en daar een aangetast blad maar verder oogt hij normaal.

Foto's van bovenkant en onderkant van het blad, hetzelfde blad tegen het licht (je kijkt tegen de onderkant aan) en 2 close ups.
Groet, Hannie

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Ik betwijfel of dit een schimmel is. Microscopisch onderzoek geeft natuurlijk uitsluitsel.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl