Welke bonte specht?

Gestart door vergeetmenietje, juli 10, 2019, 11:36:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

vergeetmenietje

Ik heb een week geleden een specht uit het raam gezien, maar lukte niet om te determineren. Ik heb hem uiteindelijk ingevoerd als onzekere kleine bonte specht.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175642663/.
Beschrijving: Rood petje, zwarte tekening op wang zoals bij kleine, witte rugtekening zoals bij grote. Een klein beetje rood bij de stuit maar niet zo heftig zoals bij de grote of middelste. Zag er volwassen uit (sterke kleuren, veel contrast).

Ik heb de twee foto's die ik heb genomen niet toegevoegd op waarneming.nl omdat ze zo onduidelijk zijn (was van erg veraf), maar zal ze hier wel bijvoegen.
Kan iemand hier iets mee?
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

vergeetmenietje

Citaat van: Guus Peterse op juli 10, 2019, 12:12:23 PM
Grote.
De rode pet zou dan zijn omdat hij juveniel is, maar de wangtekening maakt me vooral onzeker dan. Deze was een stuk minder krachtig (hoog contrast en dikte van zwart) dan bij een grote bonte, en leek veel meer op die van een kleine. Zou dit dan een lichte afwijking oid kunnen zijn?
Misschien ben ik te veel op details gericht maar ik wil graag goed leren determineren.
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

Guus Peterse

Witte schoudervlek zou kleine bonte uitsluiten maar aan de andere kant, foto's zijn wel erg vaag en misschien komt dat wit niet helemaal goed over. Bij kleine kunnen natuurlijk de horizontale witte banen op de rug zo dik worden dat ze een beetje lijken te gaan versmelten tot een groot wit vlak, zeker op foto's als deze en ik durf niet uit te sluiten dat dat is wat je hier ziet. Je schrijft 'klein beetje rood bij de stuit' (je bedoelt onderstaart neem ik aan); dat zou kunnen wijzen op juveniele grote bonte (kleine heeft daar helemaal geen rood, op de foto's zie ik ook helemaal geen rood maar wat zegt dat?), evenals de rode pet (die ik ook niet zie). Kortom, bij nader inzien vind ik eigenlijk de foto's te onduidelijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

vergeetmenietje

Citaat van: Guus Peterse op juli 10, 2019, 13:45:19 PM
Witte schoudervlek zou kleine bonte uitsluiten maar aan de andere kant, foto's zijn wel erg vaag en misschien komt dat wit niet helemaal goed over. Bij kleine kunnen natuurlijk de horizontale witte banen op de rug zo dik worden dat ze een beetje lijken te gaan versmelten tot een groot wit vlak, zeker op foto's als deze en ik durf niet uit te sluiten dat dat is wat je hier ziet. Je schrijft 'klein beetje rood bij de stuit' (je bedoelt onderstaart neem ik aan); dat zou kunnen wijzen op juveniele grote bonte (kleine heeft daar helemaal geen rood, op de foto's zie ik ook helemaal geen rood maar wat zegt dat?), evenals de rode pet (die ik ook niet zie). Kortom, bij nader inzien vind ik eigenlijk de foto's te onduidelijk.

Ik bedoelde meer de anaalstreek (ik kan niet echt een duidelijk plaatje vinden van hoe wat heet). Ik heb toen wel kunnen kijken door een verrekijker en duidelijk gezien dat hij een rode pet had en die langwerpige witte vlek die grote bonte hebben. Ik begin langzaam toch te denken dat het een juveniele grote is, terwijl ik vorige week vrij zeker was dat het een kleine zou moeten zijn.
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

Oenanthe

Rood in de anaalstreek (de plek waar de poeperd van de vogel zit dus) sluit kleine bonte specht in alle kleden uit. Van de foto's kan ik geen brood bakken maar je beschrijving past prima op grote bonte specht in jeugdkleed. Dat is ook het meest aannemelijk want de grote bonte is veruit onze talrijkste specht en het merendeel van de grote bonte die momenteel rondvliegen is in jeugdkleed.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Michiel en Milka

Citaat van: vergeetmenietje op juli 10, 2019, 14:08:40 PM
Citaat van: Guus Peterse op juli 10, 2019, 13:45:19 PM
Witte schoudervlek zou kleine bonte uitsluiten maar aan de andere kant, foto's zijn wel erg vaag en misschien komt dat wit niet helemaal goed over. Bij kleine kunnen natuurlijk de horizontale witte banen op de rug zo dik worden dat ze een beetje lijken te gaan versmelten tot een groot wit vlak, zeker op foto's als deze en ik durf niet uit te sluiten dat dat is wat je hier ziet. Je schrijft 'klein beetje rood bij de stuit' (je bedoelt onderstaart neem ik aan); dat zou kunnen wijzen op juveniele grote bonte (kleine heeft daar helemaal geen rood, op de foto's zie ik ook helemaal geen rood maar wat zegt dat?), evenals de rode pet (die ik ook niet zie). Kortom, bij nader inzien vind ik eigenlijk de foto's te onduidelijk.

[...] (ik kan niet echt een duidelijk plaatje vinden van hoe wat heet). [...]
Wat heet hoe bij vogels: https://slagpen.wordpress.com/vogeltopografie/
Groet, Michiel

vergeetmenietje

Citaat van: Michiel en Milka op juli 10, 2019, 23:40:08 PM
Citaat van: vergeetmenietje op juli 10, 2019, 14:08:40 PM
Citaat van: Guus Peterse op juli 10, 2019, 13:45:19 PM
Witte schoudervlek zou kleine bonte uitsluiten maar aan de andere kant, foto's zijn wel erg vaag en misschien komt dat wit niet helemaal goed over. Bij kleine kunnen natuurlijk de horizontale witte banen op de rug zo dik worden dat ze een beetje lijken te gaan versmelten tot een groot wit vlak, zeker op foto's als deze en ik durf niet uit te sluiten dat dat is wat je hier ziet. Je schrijft 'klein beetje rood bij de stuit' (je bedoelt onderstaart neem ik aan); dat zou kunnen wijzen op juveniele grote bonte (kleine heeft daar helemaal geen rood, op de foto's zie ik ook helemaal geen rood maar wat zegt dat?), evenals de rode pet (die ik ook niet zie). Kortom, bij nader inzien vind ik eigenlijk de foto's te onduidelijk.

[...] (ik kan niet echt een duidelijk plaatje vinden van hoe wat heet). [...]
Wat heet hoe bij vogels: https://slagpen.wordpress.com/vogeltopografie/
Dit is een stuk duidelijker dan alle vage plaatjes die ik vond op google. Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

vergeetmenietje

Citaat van: Oenanthe op juli 10, 2019, 14:53:31 PM
Rood in de anaalstreek (de plek waar de poeperd van de vogel zit dus) sluit kleine bonte specht in alle kleden uit. Van de foto's kan ik geen brood bakken maar je beschrijving past prima op grote bonte specht in jeugdkleed. Dat is ook het meest aannemelijk want de grote bonte is veruit onze talrijkste specht en het merendeel van de grote bonte die momenteel rondvliegen is in jeugdkleed.
Bedankt, ik zal de waarneming aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.