... van adieu uit het Frans. Wat volgens mij weer verwant is aan het ciao. Zal wel een overblijfels zijn van de Franse bezetting.
Wouter,
Adieu is eerder verwant aan het Spaanse adios of het Portugese adeus en stamt (waarschijnlijk) niet af van het Italiaanse ciao.
hmmm. Ik denk dat je gelijk hebt. Zou het trouwens iets van "Met god" betekenen? Als in de trant van "laat god je beschermen"?
Ja, 'adieu' komt daar zeker vandaan: à Dieu, 'ga met God'. Daarvan is ons 'ajuu', 'atjuu', 'ajuus' of 'atjuus' afgeleid. Dat is/was overigens bij ons (Gelderse Vallei) de normale afscheidsgroet. Dat was het althans zeker voordat het 'hoi' zijn intrede deed. 'Ajuu' naast 'doei' (informeel), 'doeg' (formeler) of 'daag' (formeel).
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of 'adieu' nog verband houdt met 'ciao'. Ik weet wel, dat ze in het Frans naast elkaar functioneren (waarbij het natuurlijk goed mogelijk is dat men 'ciao' afgeleid heeft uit het Italiaans).
'Later' hoor je de laatste tijd inderdaad regelmatig. Komt natuurlijk van het Engelse 'see you later'. Daarom wordt 'later' zowel op zijn Engels als op zijn Nederlands uitgesproken.