Scolopostethus, Drymus

Gestart door Wim Rubers, april 15, 2008, 12:41:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Rubers

In strooisel onder heide, berkjes, dennetjes; 4.2 mm. Lijkt me een Scolopostethus, maar welke?




Op dezelfde plek ook deze Drymus. Misschien net iets anders dan D.ryeii die er trouwens ook zat (evenals D.brunneus); 4.1 mm. Is dit D.sylvaticus?


Goyatlah

#1
Heb even wat Scolopostethus-foto's bekeken: 3 beestjes hebben geel/zwarte achterdijen: S.decoratus, S.pictus, en S.thomsoni (van S.pilosus heb ik geen foto's, dus die zou evt. ook kunnen). S.pictus heeft lichte antennes, dus dan zou het S.decoratus of S.thomsoni moeten zijn, waarbij ik ga voor een onzekere thomsoni.

Hoop dat dit helpt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Hoewel beide soorten op allerlei soorten voor kunnen komen heeft decoratus een voorliefde voor heide (mn struikheide) terwijl thomsoni juist op brandnetels voorkomt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

#3
Volgens o.a tuinsafari : Scolopostethus thomsoni heeft zeer korte en niet afgeronde membraamresten aan de dekvleugels. Ik zou dus ook daarom eerder voor de Scolopostethus decoratus gaan.
Zie ook: http://hpbimg.peppix.de/HP_Scolopostethus_decoratus_1.jpg
De Drymus soorten vind ik nog steeds lastig uit elkaar te houden. ;)

Groet, Thijs

Goyatlah

Dat kenmerk kom ik maar op 4 van de 6 foto's in mn database tegen, dus hoe vast dat is weet ik niet. Maar wel hebben alle thomsoni's een licht 2e sprietsegment, met donker puntje, en dat heeft deze niet. Decoratum wordt dus steeds zekerder  :grin:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Robert Heemskerk

#5
Ja S. thomsoni heeft kortere vleugels en op het einde van het tweede antennelid wat zwarting.
Zie foto; van vanmiddag:
(plek met loofbomen en water - gewone es, Meidoorn, Eik)

Goyatlah

#6
Zo zijn ze mooi te vergelijken.
Maar deze 2 hebben wel volledige vleugels:
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=...image=69734.jpg

http://www.koleopterologie.de/heteroptera/...oto-hamers.html

[EDIT] Zie nu dat beide foto's vermoedelijk hetzelfde beest betreft [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Robert Heemskerk

CiteerMaar deze 2 hebben wel volledige vleugels
:mellow:  ja, daar kijk ik weer van op..

De vleugels zijn wel korter dan het lichaam..

Tweede antennelid is bij al deze wel donker!, is dacht ik een vrij goed kenmerk voor S. thomsoni.

Hopelijk komt Berend binnenkort ons helpen  ;)  

jan cuppen

Veel soorten wantsen zijn enigzins variabel in de grootte van het membraan, o.a deze Scoloposthetus-soorten. Het zijn belangrijke hulpkenmerken bij determinatie maar niet de hoofdkenmerken.

(Niet helemaal hetzelfde maar vergelijk het maar met de vleugelontwikkeling bij Gerris-soorten. Daar heb je ook langvleugelige en kortvleugelige soorten, soms zelfs verschil tussen generaties in een jaar).

Wacht maar even op een reactie van Berend.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Berend Aukema

Scolopostethus decoratus
Drymus sylvaticus

Wim Rubers

Bedankt Berend en ook de anderen voor het meedenken. Winnetou zat knap in de goede richting.
/Wim R.