Scheefbloemwitje?

Gestart door Marwin, juli 06, 2019, 20:37:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://zwolle.waarneming.nl/waarneming/view/175844920
Scheefbloemwitje - Pieris mannii gezien op 2019-07-06 Zwolle - Aa-Landen
Foto's:




bij voorbaat dank Marwin Baljé

Wel als scheefbloem ingevoerd, maar loopt bij dit exemplaar het zwart op de vleugelpunt ver genoeg door naar onderen of toch niet?
Mocht dit wel een scheefbloemwitje zijn vind ik deze stuk laster als de voorgaande exemplaren die ik had in onze tuin.
Neig zelf qua zwart op de vleugelpunt toch een beetje naar klein koolwitje.

caliprobola

Ik heb hier (heel snel in Paint  :rolleye:) even in het rood de beide aders aangeduid waartussen de middenstip ligt en in het blauw tot waar de topvlek te zien is langs de achterrand. Bij scheefbloemwitje loopt de middenstip meestal tot tegen de aders en breekt er zelfs vaak uit (zeker bij vrouwtjes), de topvlek loopt bij mannetjes minstens tot aan bovenste ader die de middenstip begrenst en vaak is er langs die ader bestuiving tussen die topvlek en de middenstip. Bij vrouwtjes loopt de middenstip vaak zelfs uit tot aan de onderste ader met ook daar diezelfde bestuiving richting middenstip.
Hier ligt de middenstip los van de aders waartussen die ligt, stopt de middenstip ruim boven die bovenste ader en is er geen bestuiving tussen topvlek en middenstip. Een klassiek mannetje klein koolwitje dus...

Marwin

Bedankt voor de uitleg en snelle reactie Pieter!
Ga de waarneming wijzigen.
Even later kwam er nog een witje in die tuin dat wel een scheefbloemwitje was (moet ik zo nog ff invoeren ;)).
En dit exemplaar zit er trouwens nu nog omdat het heeft geregend.
Er zitten er hier in de Aa-landen te Zwolle al behoorlijk wat blijkbaar.
Nemen echt flink toe!

Mvg,
Marwin Baljé