Hoofdmenu

Witte dominomot...?

Gestart door Rayan Majoor, juni 29, 2019, 16:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

achter schors (zoals bij de waarneming beschreven) heb ik laatst deze rupsen gevonden. De eerste pop is de vlinder niet goed uitgekomen en daarvan weet ik dus niet welke soort het was. De tweede was eergisteren uitgekomen maar heb ik eerst niet terug kunnen vinden. Vandaag bij het openen van de bak vloog dit vlindertje eruit (gelukkig nog kunnen vangen). Ik vermoed sterk dat deze uit de tweede pop is gekomen, hopelijk gaat de derde pop dat bevestigen.
Klopt het dat dit een witte dominomot is (afgaande op de kleur v/d kop)? Mocht het nodig zijn (als ik wat op microvlinders.nl lees dan merk ik dat er nogal wat onzekerheid over de dominomotten in NL is) dan kan ik eventueel dit vlindertje wel opsturen als iemand ernaar wil kijken (Tymo wellicht?). Dit alleen als niet zo goed als 100% zeker is om welke soort het gaat. Normaal dood ik ook liever geen vlinders, maar bij zo'n onduidelijke groep wil ik wel uitzonderingen maken als er toch zoveel rupsen onder de schors zitten.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173636862/.
4 Witte dominomot - Oegoconia deauratella rups, opgekweekt
datum: 2019-05-23
locatie: Barneveld - Centrum (GE)

foto's:














Achter schors van een dode stronk van gewone esdoorn gevonden. Rupsen bleven vaak bij het losmaken van de schors op de korst zitten dus dit is duidelijk waar ze van leven (en dus niet van het hout).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marion5

Hallo Rayan,

Volgens mij ook Witte dominomot. Ze leven van bladafval dus dat klopt wel.
https://www.microvlinders.nl/soorten/species.php?speciescode=320020&p=1

Groetjes,
Marion

Rayan Majoor

Hoi Marion,

bedankt voor het meekijken! Dan zouden ze dus ook van schors of hout leven aangezien ik niet echt iets anders achter het schors aantref :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marion5

Ja, ze leven van organisch afval en dode insecten. Ook vaak bij houtopslag enzo.
Ik zag ze ook regelmatig. Mijn vorige buurvrouw had een verwilderde tuin met veel
oud hout en bladafval....Toch weer interessant voor de soorten die je dan ziet.

Groetjes,
Marion

Elachista

Sja, of novimundi. Die soort heb ik onlangs uit België gedetermineerd. Niet eens ver van de Nederlandse grens vandaan.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Ondertussen vliegt ze alweer vrolijk rond (Als ze niet opgegeten is)... dus van deze zullen we het nooit weten. Wellicht dus als de volgende uitkomt. Zou je die dan willen hebben om naar te kijken of zal ik die ook gewoon vrijlaten?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Altijd hoor. De vakantie komt er aan dus dan heb ik meer tijd om er naar te kijken.

Door het gebrek van de wat donkere stippen op de vleugel en de nagenoeg wel erg donkere kop zal het mogelijk om deauratella gaan. Het onderscheid met de andere soorten (je hebt ook nog uralskiella) is nogal erg lastig. Novimundi werd zo'n 20 jaar geleden op veel plaatsen nog niet eerder gezien, dus de soort lijkt zich uit te breiden. Ik begeef me dan ook wel een beetje op glad ijs met zo'n uitspraak, maar ook toen zijn er al wel preparaten gemaakt, alleen is dat altijd een bescheiden club mensen geweest die zich daarmee bezig hield.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Er is weer een vlinder uitgekomen, dit keer vrij typische witte dominomot (donkere kop, nauwelijks een vlek bij de schouder aanwezig). Als je wilt zal ik hem voor je bewaren en naar je opsturen oid.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Kwartel59

Citaat van: Elachista op juli 02, 2019, 00:09:49 AM
Sja, of novimundi. Die soort heb ik onlangs uit België gedetermineerd. Niet eens ver van de Nederlandse grens vandaan.

Ik dacht dat novimundi een geel vooraanzicht had. Van bovenaf gezien zou zijn kop grotendeels zwart zijn, maar dat hij mits goede foto's, toch van deauratella te onderscheiden was.
Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

Elachista

Citaat van: Kwartel59 op juli 14, 2019, 13:20:52 PM
Citaat van: Elachista op juli 02, 2019, 00:09:49 AM
Sja, of novimundi. Die soort heb ik onlangs uit België gedetermineerd. Niet eens ver van de Nederlandse grens vandaan.

Ik dacht dat novimundi een geel vooraanzicht had. Van bovenaf gezien zou zijn kop grotendeels zwart zijn, maar dat hij mits goede foto's, toch van deauratella te onderscheiden was.

Waar baseer je dat op? Op Lepiforum.de heeft men een poging gedaan, maar ik ben benieuwd naar welke ervaringen jij hebt.
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: Rayan Majoor op juli 13, 2019, 21:31:21 PM
Er is weer een vlinder uitgekomen, dit keer vrij typische witte dominomot (donkere kop, nauwelijks een vlek bij de schouder aanwezig). Als je wilt zal ik hem voor je bewaren en naar je opsturen oid.

Dat mag altijd. Nu zomervakantie dus dat geeft ruimte om er even naar te kijken. Contactadres staat op ML :)
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Citaat van: Elachista op juli 14, 2019, 14:28:10 PM
Dat mag altijd. Nu zomervakantie dus dat geeft ruimte om er even naar te kijken. Contactadres staat op ML :)
Stuur ik hem binnenkort op. Hoe kan ik hem het beste bewaren? Ik heb nog nooit vlinders geprepareerd en alcohol werkt bij wespen, maar of dat bij vlinders ook handig is...? Gewoon in een bakje tussen wat keukenpapier oid?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Niet het beste, maar het handigste is droog opsturen. Mits dood dan werken gelatine capsules erg goed. Maar uiteindelijk gaat het om het achterlijf voor een preparaat. Voor het opzetten kan ie beter nog leven voor het beste resultaat.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Tja, een levende vlinder op de post doen gaat dan toch wat ver :rolleyes:
Ik ben van plan morgen eind v/d ochtend of begin middag even een bezoekje te brengen aan landgoed Vrijland bij Schaarsbergen (in de hoop wellicht eitjes van grote/kleine vos of grote weerschijnvlinder te kunnen vinden) dus mocht je dan heel toevallig in de buurt zijn dan kan ik hem meenemen. Voor de rest zit ik voorlopig vrij volgepland dus dat zou dan toch droog opsturen worden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Helaas, ik zou toch nogal noordelijk. Bij de Weerribben!

Levend is niet erg. Oegoconia's leven lang. Het meeste wat opgestuurd wordt, is levend. Anders krijg je van die kapot gerolde dieren... (soms kan dat niet anders als het al dood is, maar voor de  :micro: prima).
Groet,
Tymo

Kwartel59

Citaat van: Elachista op juli 14, 2019, 14:27:01 PM
Citaat van: Kwartel59 op juli 14, 2019, 13:20:52 PM
Citaat van: Elachista op juli 02, 2019, 00:09:49 AM
Sja, of novimundi. Die soort heb ik onlangs uit België gedetermineerd. Niet eens ver van de Nederlandse grens vandaan.

Ik dacht dat novimundi een geel vooraanzicht had. Van bovenaf gezien zou zijn kop grotendeels zwart zijn, maar dat hij mits goede foto's, toch van deauratella te onderscheiden was.

Waar baseer je dat op? Op Lepiforum.de heeft men een poging gedaan, maar ik ben benieuwd naar welke ervaringen jij hebt.

Ik heb die gegevens inderdaad van Lepiforum.de.
Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

Rayan Majoor

#16
Citaat van: Elachista op juli 14, 2019, 23:16:03 PM
Helaas, ik zou toch nogal noordelijk. Bij de Weerribben!
Ook mooi gebied, daar ga ik volgende week nog op vakantie naartoe B)
In ieder geval zal ik de vlinder morgen versturen naar het adres van microlepidoptera :duim:
Hier nog even twee fotootjes van de vlinder:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Citaat van: Kwartel59 op juli 15, 2019, 21:34:05 PM
Citaat van: Elachista op juli 14, 2019, 14:27:01 PM
Citaat van: Kwartel59 op juli 14, 2019, 13:20:52 PM
Citaat van: Elachista op juli 02, 2019, 00:09:49 AM
Sja, of novimundi. Die soort heb ik onlangs uit België gedetermineerd. Niet eens ver van de Nederlandse grens vandaan.

Ik dacht dat novimundi een geel vooraanzicht had. Van bovenaf gezien zou zijn kop grotendeels zwart zijn, maar dat hij mits goede foto's, toch van deauratella te onderscheiden was.

Waar baseer je dat op? Op Lepiforum.de heeft men een poging gedaan, maar ik ben benieuwd naar welke ervaringen jij hebt.

Ik heb die gegevens inderdaad van Lepiforum.de.

Lepiforum was er wat te voorbarig mee. Zoals je ziet is dat herroepen, tevens met "Verwechslungsträchtige Art! Bestimmung durch Genitaluntersuchung.".

Men heeft de groep zwaar overschat, mede omdat variatie bij kleine series nauwelijks beoordeeld kan worden, anderzijds omdat een groot verschil is tussen de geslachten. Dat lichte voorhoofd komt alleen voor bij mannetjes van novimundi. De 2 Belgische wijfjes van novimundi hebben een volledig donkere kop. Bij caradjai is dit wisselend, soms hele kop of anders voorhoofd. Daarmee lijkt caradjai soms op novimundi, vooral als caradjai minder tekening kent.

Ik wil het dus aanmoedigen om kritisch te zijn, want internet staat vol eenzijdige informatie. Omdat men deze dieren op foto beoordeelt weten we dus weinig van de NL Oegoconia's. Maar gezien novimundi uit omringende landen ontdekt is door minimale aantal verzamelaars, voorspelt dat misschien dat novimundi niet zeldzaam is! Dan laat ik uralskella buiten beschouwing, dit is een van de nieuwe maar algemeenste soorten in Zweden gebleken. Die soort lijkt vooral op caradjai.
Groet,
Tymo