Hoofdmenu

anthonomus spec. ?

Gestart door margriet, april 14, 2008, 14:44:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen een serie boeken aangeschaft, helaas was de Harde etc.. me net te duur (sorry).  Ik werk dus nu met de antieke serie van Reitter (Käfer, Fauna Germanica). Ook kan ik eind deze maand mezelf eigenaar gaan noemen van een binoculair/stereomicroscoop.

Maar voorlopig nog geen ultra vergrotingen dus...

Dit snuitkevertje kwam ik tegen op een Es, er zaten er een aantal op de net uitgelopen bloemen, ik had geen potjes bij me dus heb ze daar maar gelaten. Wederom erg kleine kevertjes, ± 3 mm.
Ze hadden kleine tandjes op de `schenkel` = dijen ? (nog een beetje moeite met de Duitse terminologie)
enfin, ik dacht op A. sorbi uit te komen, enkel staat daarbij vermeldt dat die op meidoorn zit... dus :

Weet iemand me te helpen en me mogelijk te vertellen waar ik mis ben gegaan ?

i.i.g. bedankt,
groetjes,

Margriet

margriet

een foto van de zijkant:
groetjes,

Margriet

margriet

nog eentje schuin van boven:
groetjes,

Margriet

margriet

en nog eentje voor de kleur (bij de andere foto´s heb ik ten behoeve van de scherpte geflitst):
groetjes,

Margriet

jan cuppen

Het is een Anthonomus, maar daar heb ik niet zo veel mee. Theodoor, kom op, je hebt deze overgeslagen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Tja, ik had hem niet voor niets overgeslagen!
Ik denk Antonomus conspersus, maar eigenlijk zou ik het beestje open moeten peuteren ... Er is overigens geen Anthonomus die gebonden is aan es, en A. conspersus doet het op Sorbus ...

Theodoor

margriet

tsja, daar was ik al bang voor...

Hoe zit het eigenlijk met verzamelen van beestjes? Met school heb ik wel eens wat verzameld op alcohol, maar dan verschiet alle kleur ..
Mag je wel verzamelen om zo iets te determineren ? Of geldt er een soort regel dat je enkel een exemplaar meeneemt wanneer er meer dan zoveel exemplaren aanwezig zijn?
groetjes,

Margriet

margriet

Ik schaam mij diep... het was inderdaad een lijsterbes  :wub:  :wub:  :wub:
Ik, als plantenmens had deze fout niet mogen maken  :o

Nu ja, is het dan al aannemelijker dat het inderdaad A. conspersus was?
groetjes,

Margriet

Th.Heijerman

Foei, dat is inderdaad niet zo mooi voor een plantenmens! En het is daarmee wel waarschijnlijker geworden dat het inderdaad A. conspersus betreft...

Over verzamelen: waarom zou je niet mogen verzamelen? Er zijn slechts een paar keversoorten wettelijk beschermd (en m.i. helpt zoiets niet voor bedreigde kevers). De meeste kevers kan je ook niet met zekerheid op naam brengen zonder ze onder de binoc te bestuderen ...

Theodoor



margriet

Ik ga hem dan invoeren als onzekere a. conspersus :)  blij dat ik toch tot de conclusie kwam iets te snel gekeken te hebben... tsja; misschien is het als plantenmens toch niet zo slim om je zo te laten afleiden door die kevertjes  :lol:

Ik vroeg er maar naar, het lijkt me inderdaad dat meer onderzoek aan kevers een betere bescherming biedt dan een verbod op verzamelen... Al zul je mij in ieder geval geen vliegend hert in een potje zien stoppen :grin:

bedankt wederom voor de hulp !  
groetjes,

Margriet