iberische tjiftjaf

Gestart door herbert74, juni 26, 2019, 20:30:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Ik merk op dat er tegenwoordig heel veel Iberische tjiftjafs gespot worden, is dit inderdaad zo, of is het zoals ik zelf al vaak opgemerkt heb bij mijn invoeren dat een tjiftjaf door de automatische determinatie vaak als iberiër gedetermineerd wordt

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

OJGoreng

Als ik op waarnemingen.be kijk lijkt het dit jaar tot nu toe in totaal om 3-6 exemplaren (met wel veel waarnemingen per exemplaar) te gaan, waarvan er bij de meeste geluidsopnames zijn geplaatst, die voldoende interessant zijn om bij de zeldzaamhedencommissie in behandeling te zijn. Dat lijkt dus geen kwestie van misidentifcatie door beeldherkenningssoftware.

Of zes veel is voor België weet ik eigenlijk niet, maar dat zal met enig speurwerk zo zijn uitgezocht; in NL zijn er in het zelfde tijdvak een stuk meer gemeld (dubbeltellingen van verplaatstende exemplaren niet uitgesloten), al speelt daar mee dat vooral de (intensief gemonitorde) Waddeneilanden de neiging hebben dwalende exemplaren die op een lastig overbrugbare zee stuiten "te verzamelen".

Voor wat het waard is, etc.
Met vriendelijke groet, Zainal

herbert74

Beste Zainal,

waarschijnlijk worden er veel door de admins gecorrigeerd, maar in de meeste gevallen als ik een tjiftjaf inbreng krijg ik als respons van de automatische determinatie het antwoord dat het over een Iberische gaat, vroeg het me gewoon af, want als bleek dat er dit jaar aanzienlijk meer Iberiërs zouden zijn, is het zeker een aandachtspunt voor me in het veld, vind het nu al enorm moeilijk om op zicht een onderscheid te maken tussen tjiftjafs en fitissen, het wordt pas echt een uitdaging met deze derde  ;). Bedankt voor je ondersteunende antwoord, mensen zoals jij maken vogelen nog meer interessant.

Groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

OJGoreng

#3
Hoi Herbert,
Bij dit soort beesten is het geluid een veel makkelijker onderscheidend kenmerk dan het uiterlijk (al zijn er altijd weer raar zingende beestjes die alles verstoren). Zang maakt tjiftjaf en fitis plotseling heel makkelijk te onderscheiden (zie bijvoorbeeld dit filmpje, althans de eerste 30 seconden, daarna wordt het verwarrend omdat er vanalles doorheen zingt), en Iberische tjiftjaf zingt wéér anders. Zoek maar eens bij geluiden.

Als ze niet zingen maar alleen roepen wordt het weer een stukje moeilijker, maar met enige oefening is dat vaak ook best te doen.

Succes!
Z.
Met vriendelijke groet, Zainal

herbert74

Bedankt voor je filmpje, fijn studiemateriaal

groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover